Virtuaalikunnian tähdenlento?

Amerikkalaisella nettipalvelulla Kloutilla on kiinnostava idea: mitata internet-käyttäjien henkilökohtainen ”vaikuttavuus”. Klout laskee salaisella algoritmilla nollan ja sadan välillä olevan ”vaikuttavuusarvon” perustuen henkilön aktiviteetteihin keskeisissä sosiaalisen median palveluissa.

Klout ottaa mittauksessaan huomioon henkilön aktiivisen, kaksisuuntaisesti viestivän verkoston sekä henkilön viestien aiheuttamat reaktiot sosiaalisen median palveluissa.

Palvelu osaa esittää tulokset vielä varsin koukuttavassa muodossa ja antaa käyttäjälleen kehuja ja kannustuksia. Oman Klout-luvun kasvusta on lisäksi helppoa ja houkuttelevaa avautua tutuilleen Facebookissa tai Twitterissä.

Klout antaa käyttäjilleen tunnustuksia asioista, joissa hänellä olisi vaikutusvaltaa. Vaikutusvaltaiset ihmiset taas ovat kiinnostavia yritysten ja markkinoijien kannalta. Klout esimerkiksi arveli minulla olevan vaikutusvaltaa ”mediaa”, Netflixiä ja ”B-to-B:tä” kohtaan. Oletettavasti olen käyttänyt noita termejä postauksissani tai tviiteissäni.

Kloutin taivaalle on kuitenkin syksyn aikana alkanut nousta tummia pilviä. Ensinnäkin Kloutia kritisoidaan Klout-mittarin epämääräisyydestä. Mittarin arvo heilahtelee monien mielestä epäloogisesti ja yhtiö on itsekin tunnustanut, että kaikki Kloutiin liitetyt sosiaalisen median palveluiden tilit eivät vielä vaikutakaan Klout-lukuun.

Toiseksi Kloutin bisnesmalli on jossain määrin hämärän peitossa. Tämä on synnyttänyt epäilyjä, mihin ja millä tavoin yhtiö käyttääkään keräämäänsä dataa.

Datan keruuseen liittyykin Kloutin huolestuttavin piirre: palvelu kerää itselleen tietoja palveluun liittyneiden lisäksi kaikista niistä henkilöistä, jotka ovat palvelun jäsenen verkostossa. Kloutin slogan onkin ”Everyone has a Klout”: Klout-arvo lasketaan siis myös sellaisista henkilöistä, jotka eivät ole liittyneet Kloutiin. Klout tarjoaa opt-out-mahdollisuuden, mutta periaatteellisesti on varsin omituista vaatia opt-outin tekemistä, jos ei edes ole liittynyt palveluun!

Kloutin toimintatavasta seuraa, että he käsittelevät myös monien alaikäisten tietoja.

Epämääräiset menettelytavat yhdistettynä ”salaisiin algoritmeihin” ovatkin romahduttaneet Kloutin maineen internet-edelläkävijöiden keskuudessa: todelliset edelläkävijät ovat jo sulkeneet Klout-tilinsä!

Timo Argillander

Timo toimii sijoitusyhtiö IPR.VC:n managing partnerina ja Digital Media Finlandissa neuvonantajana. Timolla on pitkä kokemus strategiatyöstä ja muutoshankkeiden läpivienneistä yrittäjän, ammattijohtajan, konsultin ja sijoittajan rooleissa. Timon erikoisalaa ovat muuttuvien liiketoimintaympäristöjen ansaintamallit ja teknologiamuutosten tulkinta.

Kommentit