Viisi kohtaa yrityksen olemassaolon perustan arviointiin

Digital Media Finland on parhaillaan aloittamassa Tampereen Mediapoliksen Maccelerator-kiihdyttämön toisen kauden. Mukaan on valittu 15 digitaalisiin sisältöihin ja mediaan liittyvää kasvuyritystä.

Ensimmäisen kauden kokemukset olivat erittäin rohkaisevia. Kävimme kiihdytysjakson aikana läpi myyntiin ja markkinointiin, rahoitukseen, strategiaan ja johtamiseen liittyviä menestystekijöitä. Näiden lisäksi koulutuspäivillä ja yrityskohtaisissa valmennuksissa pureuduttiin muun muassa IPR-kysymyksiin sekä erilaisiin sopimuksiin liittyviin asioihin.

Toiselle kaudelle olemme luoneet kehitysohjelman, johon kokosimme mielestämme 21 tärkeintä asiaa, joihin tulemme etsimään vastauksia kullekin yritykselle seuraavan seitsemän kuukauden aikana.

Ensimmäiset viisi kohtaa liittyvät oman yrityksen olemassaolon perustaan:

  • Yrityksen tarjoama tuote/palvelu on…
  • Se tarjoaa ratkaisun asiakkaan tarpeeseen… Se on nykyisiin verrattuna parempi, koska…
  • Yrityksemme tekee markkinoilla erilaiseksi…
  • Kilpailuetu yrityksellemme syntyy…
  • Tulevaisuuden (4-5 vuotta tästä eteenpäin) visionamme on…

Tavoitteenamme on päästä mahdollisimman nopeasti Eric Riesin Lean Startup -mallin mukaisesti kehälle, jossa rakennetaan pilotti asiakkaan tarpeisiin, valitaan oikeat mittarit onnistumisen arviointiin ja opitaan palautteesta.

Kun pilotti omasta tuotteesta tai palvelusta on saatu potentiaalisille asiakkaille, päästään tosimielessä arvioimaan ratkaisumme kilpailukykyä ja kilpailuetua. Olemmeko kyenneet erottautumaan riittävästi asiakkaiden jo käyttämistä ratkaisuista tarpeisiinsa?

Tässä kehitä-mittaa-opi -syklissä liikuttaessa suunta usein tarkentuu ja oma ansaintapolku rakentuu. On kuitenkin tärkeää asettaa tavoite pitemmällekin aikajänteelle. Tämä helpottaa kurssin pitämistä muutosten pyörteissä. Houkutus uudelleen suuntaamiseen eli pivotointiin kasvaa alun epävarmuuden keskellä. Kiihdyttämössä kuljemme yritysten rinnalla kohti tarkentuvaa visiota.

Edellä esitetty on kehitysohjelmamme kiteytys yritysten olomassaolon perustasta. Seuraavaan kirjoitukseeni tulee pohdintaa siitä, mitkä viisi asiaa tulisi ratkaista talouden ohjaamisen näkökulmasta. Tavoitteenamme on kiihdytysjakson aikana löytää polku ensimmäisen miljoonan ansaintaan.

Petri Pekki

Petrillä on pitkä kokemus digitaalisen liiketoiminnan kasvattamisesta medioissa. Hän on ollut perustamassa Etuovi.com-palvelua yli 20 vuotta sitten ja vastannut sen jälkeen useiden verkkopalveluiden liiketoiminnan kehittämisestä mm. Alma Median ja A-lehtien palveluksessa. Petrin osaamisalueita ovat uusien liiketoimintamallien kehittäminen,  verkkopalveluiden konseptisuunnittelu, verkkokauppa,  sisältömarkkinointi sekä digitaaliseen liiketoimintaan liittyvät yrityskaupat.

Kommentit