Viestintätyylinsä kullakin

Viime keväänä pidetyn ison jenkkifirman tilaisuuden jälkeen jäin miettimään kesäkauden ylikin, mikä on suomalaisten mielestä miellyttävää esiintymistä ja markkinointia. Jenkkiyrityksissä kun opetetaan henkilöstöä esiintymään toisella tavalla kuin mitä Suomessa on totuttu.

Esiintyminen on varmaa, mikä on tietysti positiivista. Mutta jos ennen jokaista esitystä hehkutetaan, kuinka mahtavaa on saada kyseinen puhuja paikalle, ja esityksen jälkeen jatketaan hehkutusta mielenkiintoisesta ja erinomaisesti vedetystä esityksestä – vaikka esitys oli keskinkertainen – on ainakin minulla pieniä vaikeuksia kuunnella ja ottaa asiat vakavasti. Superlatiivifraasit eivät oikein luonnu suomalaisen suuhun ja välillä tulee tunne, että ne esitetään pakonomaisesti.

Kansainvälisissä konferensseissa ja seminaareissa, joiden kuulijat ja esiintyjät tulevat eri puolilta maapalloa, en ole vastaavaan liioitteluun törmännyt. Esiintymisen taso on yleensä korkea ilman ylimääräisiä fraaseja.

Fokus pitää olla esitettävässä asiassa eikä kuulijalle saa jäädä tunnetta, että hän ei löydä jutun ydintä. Hyväkin viesti voi jäädä piiloon eikä saavuta kuulijakuntaa, jos esittämistyyli on kuulijan mielestä luonnoton. Suomalaisia arvostellaan jäykkyydestä ja vähäpuheisuudesta, mutta olen nähnyt myös toisenlaisia, positiivisia esityksiä.

Jos olet asiastasi innostunut, osaat sen hyvin ja olet ulospäin suuntautunut ja avoin henkilö, mahdollisuudet hyvään ja kuulijoita puhuttelevaan esitykseen ilman ylimääräisiä kehuja ovat hyvät.

Tämä oli esimerkki tapahtumasta ja sen yhteydessä tapahtuvasta yrityksen markkinoinnista, mutta samat lainalaisuudet pätevät varmasti myös muussa esiintymisessä ja viestinnässä.

Jos haluaa käyttää jenkkityylistä esiintymistä, sen on tultava luonnostaan. Ylisanojen käyttöä on silti syytä välttää. Innostava, vähän kehujakin sisältävä ja asiantunteva esitys vetoaa kyllä kuulijoihin, maasta riippumatta.

Kristiina Markkula

Kristiina on pitkän kokemuksen omaava media-alan monipuolinen ammattilainen. Hänen vahvuusalueitaan ovat erityisesti toimiala- ja kohdennetut strategiat, tutkimus- ja kehitystoiminta, asiantuntijaorganisaation johtaminen sekä projektijohtaminen. Kristiinalla on myös vahva kokemus hankkeiden suunnittelusta ja toteuttamisesta niin digitaalisessa kuin perinteisessä mediassa. Aiemmassa tehtävässään Kristiina on keskittynyt erityisesti lehti- ja kirjaliiketoiminnan digitalisoitumisen haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Kommentit