Vielä ehtii tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun

Yritysten yhteiskunta- ja ympäristövastuu on nouseva trendi. Vastuullisuutta vaativat julkinen valta säädöksillään, monet toimialajärjestöt itsesäätelyohjeillaan ja yhä useammin sijoittajat eettisillä linjauksillaan. Mikä kuitenkin merkittävintä, ihmiset arvostavat vastuullisesti toimivia yrityksiä ja tuovat euronsa mieluiten tällaisille yrityksille.

Vastuullisuusasiat ovat kuitenkin liian monessa yrityksessä kovin muodollisessa roolissa, sivussa liiketoiminnan ytimestä. Vastuullisuuden kehittäminen koetaan helposti paperinmakuiseksi puuhasteluksi, joka ei tunnu liittyvän varsinaiseen liiketoimintaan.

Vastuullisuus liiketoiminnassa auttaa yrityksiä kahdella merkittävällä liiketoimintaan liittyvällä tavalla: toisaalta vastuullisella toiminnalla vältetään yritystä tahraavia ja haittaavia skandaaleja, toisaalta sen kautta yrityksen brändiä voidaan merkittävästi vahvistaa.

House of Cardsin tuotantoyhtiö hyllytti Kevin Spaceyn häneen liittyvien ahdisteluepäilyjen tultua päivänvaloon. Oletettavasti tästä aiheutui tuottajalle myös merkittävä taloudellinen vahinko. Tuotantoyhtiön edustajat vakuuttivat, että asia tuli heille yllätyksenä. Kuitenkin tähtinäyttelijän epäasiallinen käytös oli ollut jo laajasti tiedossa etukäteen. Vastuullisesti toimiva yhtiö olisi puuttunut asiaan jo paljon aikaisemmin.

Omassa työssäni sijoitusyhtiö IPR.VC:ssä vastuullisen sijoittamisen periaatteet kieltävät sijoittamisen ns. first person shooter –ammuntapeleihin. Kahdessa tapauksessa olemme hylänneet mahdollisen sijoituskohteen tällä perusteella. Vastuullisuusperiaatteet tulee organisaatoissa sisäistää niin, että niitä noudatetaan kaikissa tilanteissa, vaikka houkutus olisikin ”ihan vain kerran tehdä poikkeus”.

Vastuullinen yritystoiminta on tärkeää ja merkityksellistä, koska se vaikuttaa ihmisten ja ympäristön kannalta tärkeisiin asioihin. Se, että vastuullisuus tuo myös liiketoimintahyötyjä, on tavallaan lisäbonus. Koska oikeaan vaikuttavaan vastuullisuuteen ei yritysmaailmassa ole vielä laajalti herätty, edelläkävijäyritykset voivat tehdä vastuullisesta toiminnastaan merkittävänkin kilpailuedun.

Timo Argillander

Timo toimii sijoitusyhtiö IPR.VC:n managing partnerina ja Digital Media Finlandissa neuvonantajana. Timolla on pitkä kokemus strategiatyöstä ja muutoshankkeiden läpivienneistä yrittäjän, ammattijohtajan, konsultin ja sijoittajan rooleissa. Timon erikoisalaa ovat muuttuvien liiketoimintaympäristöjen ansaintamallit ja teknologiamuutosten tulkinta.

Kommentit