We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Verkkopalvelujen kuihtuva kukkanen

Verkkopalvelujen

Iso-Britanniassa vuoden verran toiminut Bloom.fm-mobiilimusiikkipalvelu ilmoitti viime viikolla lopettavansa toimintansa. Syy tähän oli Bloomin tärkeimmän taustavoiman, venäläisen tv-yhtiö TNT:n ilmoitus luopua yhtiön rahoittamisesta.

Tällainen uutinen ei sinänsä ole uutta start-up-saralla, mutta Bloomin tapaus on hyvä esimerkki verkossa toimivien sisältöpalvelujen keskeisimmistä haasteista.

Bloomin perusideana oli tavoittaa ennen kaikkea nuorempia ja satunnaisia musiikin kuluttajia, jotka eivät ole valmiita maksamaan kymmentä euroa kuussa voidakseen kuunnella suosikkimusiikkiaan. Palvelu tarjosi alimmillaan vain 1£/kk hintaisen palvelun, joka tarjosi pienen valikoiman päivän suosituimpia hittejä. Bloomin valikoimaan kuului myös viiden ja kymmenen punnan hintaiset laajemmat vaihtoehdot.

Yhtiön taival käynnistyi varsin lupaavasti, sillä vuoden aikana se sai hankittua yli miljoona maksavaa asiakasta. Lisäksi palvelu oli juuri lanseerannut beta-vaiheen desktop-sovelluksen ja oli aikeissa laajentaa toimintaansa muihin maihin.

Toimitusjohtaja Oleg Fomenko totesikin katkerana, että ”lisensoidusta musiikkipalvelusta ei saa järkevää business casea”. (Tosin Bloom ei ilmeisesti ollut itsekään vielä tehnyt sopimusta paikallisen Teoston eli PRS:n kanssa.) Hänen mukaansa liian pienet marginaalit ja liian suuret ennakkomaksut kaatavat uudet verkkopalvelut ennen kuin ne pystyvät osoittamaan todellisen potentiaalinsa.

Pääsyy Bloomin alasajoon oli päärahoittajan mielenmuutoksella, joka saneli palvelun kohtalon. Kaiken taustalla on kuitenkin digitalouden armottomuus: jos käyttäjämääriä ei saada skaalattua tarpeeksi suuriksi tarpeeksi nopeasti, kannattavan liiketoiminnan yhtälö on mahdoton.

Myös sisältöoikeuksien omistajien kannalta Bloomin kaltaisen palvelun kohtalo on onneton. Ainakin musiikkiala kaipaa ensinnäkin muillekin kuin musiikin suurkuluttajille suunnattuja palveluja. Toiseksi terveen kilpailun puuttuminen johtaa pahimmillaan yksittäisten palveluntarjoajien ylivaltaan, mikä puolestaan johtaa helposti häntä heiluttaa koiraa –tilanteeseen. Tästä musiikkiteollisuudella on jo kokemusta iTunesin kanssa.

Fomenko on ilmoittanut, että Bloom sulkeutuu lopullisesti, jos se ei löydä uutta omistajaa pian. Vastaavan kaltaisia tilanteita tullaan näkemään varmasti jatkossakin eri sisältöalueilla, jos oikeudenomistajat eivät tue omalta osaltaan hyvien ja elinkelpoisten palvelujen syntymistä. Se edellyttää ennen kaikkea palveluntarjoajien ja käyttäjäasiakkaiden kannan näkemistä ja ymmärtämistä.

Internetin historia on toistaiseksi ollut yksittäisten voittajien ja markkinoiden valloittajien historiaa. Oikeudenomistajien toimet verkon kautta tapahtuvassa sisältöbisneksessä ovat keskeisessä roolissa: ne voivat joko vahvistaa keskittymiskehitystä tai edesauttaa monipuolisen kilpailun syntyä. Näin ollen oikeudenomistajat ratkaisevat useissa tapauksissa myös sen, uskovatko rahoittajat uusiin palveluihin vai vetävätkö ne maton start-upien alta ennen aikojaan.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.