Uudet, vaikeat liiketoimintamallit

Kustannusliiketoiminnan ansaintamallit keskittyivät pitkän aikaa tilaajatuloihin, mainostuloihin tai kertamaksuihin perinteisellä printin puolella. Digimaailma toi mukanaan erilaiset digitilausmaksut, usein osana printin tilausta ja mainonnassa displaymainonnan, bannerit ja luokitellut, kirjapuolella yksittäin ostetut sähkökirjat. Vähitellen on otettu käyttöön kuluttajapuolella erilaisia digitilausmalleja ja mainonnan puolella ohjelmallinen ostaminen on päivän sana. Liiketoimintamallit ja ansaintamallit siis muuttuvat, digimaailmassa nopeammin kuin mitä perinteisessä maailmassa koskaan.

Puhun liiketoimintamallista enkä ansaintamallista, koska liiketoimintamalli on laajempi käsite. Ansaintamalli on sinänsä yksinkertainen käsite: miten rahaa tulee yritykseen, maksaako kuluttaja-asiakas vai mainostaja ja miten. Liiketoimintamallin kautta ajatteleminen laajentaa näkökulmaa: ketkä kaikki ovat asiakkaita ja millainen on heille annettu arvolupaus.

Arvolupauksen kautta on taas mahdollista ajatella ansaintamallia laajemmin. Voimmeko tarjota asiakkaille jotain uutta ja vastata asiakkaidenkin uudenlaisiin tarpeisiin?

Millaisia erilaisia vaihtoehtoja erityisesti digimaailma tarjoaa perinteisesti ajattelemiemme mallien rinnalle?

Esimerkiksi mainostaja-asiakkaiden tarpeiden ajatteleminen laajemmin kuin vain mainostilaa tarjoamalla voi laajentaa liiketoimintamahdollisuuksia. Sisällöntuottajilla on osaamista, jota voi hyödyntää hyvin monella tavalla ja sitä kautta tuoda uutta ansaintaa. Sisältömarkkinoinnin tai natiivimainonnan tuotanto on yksi mahdollisuus, jota jo tehdäänkin, mutta ei siinä laajuudessa kuin se olisi mahdollista.

Mikromaksaminen ja erilaisten sisältöjen yhteinen kauppapaikka ei ole saanut Suomessa oikein jalansijaa Blendlen hyvästä mallista huolimatta. Tämäkin on vain yksi esimerkki perinteisten ansaintamallien ulkopuolelta. Jos ajateltaisiin asiakkaiden tarpeiden ja liiketoimintamallin kautta, suhtautuminen voisi olla positiivisempaa ja kokeilevampaa. Ongelmaksi on koettu mm. asiakasrajapinnan hallinta ja asiakastiedon jakaminen, mutta nämä asiat ovat ratkaistavissa.

Jos sisällöistä on rakennettavissa uudenlaisia tuotteita tai palveluita, ovat liiketoimintamallin ja ansaintamallien rakentamismahdollisuudet myös laajemmat lähtien kertamaksuista perinteisiin tilausmaksuihin ja erilaisiin lisenssimaksuihin. Haasteena voi olla uuden markkinan luominen näille palveluille ja silloin halu niiden kehittämiseen pientä. On myös hyvä mieltää, että digimaailmassa tulot tulevat useista pienistä puroista, ei enää yksittäisistä merkittävistä lähteistä.

Rohkeutta kokeiluun, sitä tarvitaan!

Kristiina Markkula

Kristiina on pitkän kokemuksen omaava media-alan monipuolinen ammattilainen. Hänen vahvuusalueitaan ovat erityisesti toimiala- ja kohdennetut strategiat, tutkimus- ja kehitystoiminta, asiantuntijaorganisaation johtaminen sekä projektijohtaminen. Kristiinalla on myös vahva kokemus hankkeiden suunnittelusta ja toteuttamisesta niin digitaalisessa kuin perinteisessä mediassa. Aiemmassa tehtävässään Kristiina on keskittynyt erityisesti lehti- ja kirjaliiketoiminnan digitalisoitumisen haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Kommentit