We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Tuotteistaisinko palveluni vai palvelullistaisinko tuotteeni?

Tuotteistaisinko

Seurasin hiljattain mielenkiinnolla erään yhtiön johdon keskustelua siitä, että heidän pitäisi tuotteistaa palvelubisneksensä ja samalla palvelullistaa laitetarjooma. Käytiinkö tässä vain kuvitteellista keskustelua, jossa toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä?

Pohjimmiltaan erilaisilla kaupantekotavoilla haetaan keinoja ostokitkan voittamiseen. Joka ymmärtää asiakastaan, osaa tarjota tuotteensa tai palvelunsa oikealla tavalla. Samaa ajatusta voisi laajentaa myös yleiseen yrityksen pelikenttään: joka ymmärtää toimikenttänsä, osaa toimia oikealla tavalla.

Mutta kysymys onkin, ymmärrämmekö me todella omaa pelikenttäämme tai edes omaa asiakastamme? Ja mikä on myös merkittävää, että ymmärtääkö asiakkaamme meitä?

Murroksessa on niin rajapinta asiakkaaseen, rajapinta yrityksen käytössä oleviin resursseihin, käytettävissä olevien vaihtoehtojen määrä sekä muutoksen nopeus. Ehkä yksittäinen toimiala ei muutu vielä ihan yön yli, mutta yritykselle olennainen kysymys on myös se, millä toimialalla se aikoo toimia tänään ja huomenna. Ne eivät välttämättä ole sama asia. Jos ne eivät ole sama asia, pysyvätkö myös nykyiset asiakkaamme mukana vai eivät?

Ennen muinoin yrityksellä saattoi olla olemassa jokin tietty ydinbisnes, jonka menestys oli taattu kunhan yritys toimi tehokkaasti ja tuottavasti. Nykyisistä menestyjistä esimerkiksi Amazon on hyvin laajentanut kirjamyynnistä mm. palvelinkapasiteetin myymiseen. Se, että heillä on tarjolla yksi suosituimmista palvelinalustoista, ei ole lähtöjään syntynyt heidän kyvystään tuotteistaa palveluita tai palvelullistaa esineitä, vaan hyvästä pelikentän ja asiakkaiden ymmärtämisestä.

Vastaus kysymykseen tulisiko palvelut tuotteistaa vai tuotteet palvelullistaa ei oikeastaan ole olennainen. Olennaista sen sijaan on yrityksen toimintatapa. Siinä missä esimerkiksi tutkimusorganisaatio, joka etsii vastausta johonkin suureen kysymykseen, voi olla hyvin substanssiorientoitunut, tulee kaupallista toimintaa harjoittavan yrityksen olla markkinaorientoitunut. Kysymys siis ei ole siitä haluaako yritys myydä tuotteensa palveluna vai ei, vaan siitä, millaisena asiakas sen haluaa ostaa.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.