Tubettamisen nykytila

Viime viikolla Messukeskuksessa järjestettiin jo viidettä kertaa Tubecon. Osallistuin tapahtumaan ensimmäistä kertaa kännykkävideosukupolveen kuuluvien lasteni kanssa tavoitteenani ymmärtää mistä tässä ilmiössä on kyse, ja miten se kehittyy tulevaisuudessa.

YouTube ja sen tuoma kuuluisuus ovat meille lineaaritelevisioon kasvaneille vaikeita ymmärtää. Miksi nuoret viettävät tuntikausia päivässä naama kiinni pienessä ruudussa katsellen toisia, tyhjänpäiväisyyksiä toistelevia nuoria? Näin kirjoittaessani koen todellakin tulleeni keski-ikään. Jokaisella sukupolvella on omat ilmiönsä, joita heidän vanhempansa eivät ymmärrä. Koska YouTube ja tubettaminen ovat ilmiönä jatkuneet jo useita vuosia ja genre on kehittynyt harrastelusta vakavasti otettavaksi liiketoiminnaksi, on sen takana oltava jotakin isompaa.

Tubecon oli hyvin järjestetty tapahtuma. Tapahtumapaikkana oli ensimmäistä kertaa Messukeskus ja toteutuksesta näkyi se, että konsepti on vuosien myötä hioutunut toimivaksi. Kaikki toimi ajallaan ja monet pakolliset jonotuksetkin sujuivat ongelmitta. Keskelle tapahtuma-aluetta tyylikkäästi näkyviin piilotettu K-18 –alue oli miellyttävä keidas aikuisille ilman, että se olisi vienyt mitään lasten kokemuksesta pois. Tein tapahtumassa viisi osin päällekkäistä havaintoa tubettamisen nykytilasta:

  1. Tubettaminen vaatii paljon aikaa ja osaamista. Kun katsoin nuoria tubettajia ja tutustuin joihinkin heidän tekemiinsä videoihin, ymmärsin kuinka paljon työtä tubettaminen vaatii. Nuoret ovat erittäin kriittisiä sen suhteen kenen videoita katselevat. Videoissa on oltava hyvä tarina ja niiden on oltava tasokkaasti kuvattuja sekä hyvin leikattuja. Tubettaminen on kaukana minun ja ikätoverieni mielikuvasta, jossa nuoret höpisevät joutavia kännykkäkameralle ja saavat tuhansia tykkäyksiä, koska jotain, jota ei ymmärretä. (Ne ovat sitä paitsi tilauksia, eivät tykkäyksiä.)
  2. Menestyvät tubettajat ovat osaavia tarinankertojia, jotka puuttuvat rohkeasti vaikeisiinkin teemoihin. Tubeconissa puhuttiin avoimesti videoista, joissa otettiin kantaa masennukseen, syömishäiriöihin ja moniin muihin hyvin henkilökohtaisiin asioihin. YouTube on erittäin henkilökohtainen media ja menestys vaatii valtavasti rohkeutta.
  3. Tubetuskulttuurissa vallitsevat hyvät arvot. Kiusaamisen vastainen toiminta oli vahvasti esillä, ja tapahtumassa vallitsi erittäin vahva me-henki, jossa tubettajat ja heidän faninsa olivat samalla puolella. Tubettajia oli ymmärrettävästi mahdollista tavata vain rajoitetuissa tilanteissa, mutta he käyttäytyivät aina iloisesti ja kohteliaasti pieniä ja suurempiakin fanejansa kohtaan.
  4. Tubettajat ovat tämän ajan filmitähtiä. Kuvasta idolin kanssa tai nimmarista paitaan oltiin valmiita jonottamaan ja odottamaan tunteja. Sinänsä mielenkiintoista on se, että myös kännykkä kehdosta asti mukanaan kulkeneille videoiden takana olevien ihmisten tapaaminen oikeassa elämässä on niin tärkeää. Meillä on vielä toivoa.
  5. Kaupallinen yhteistyö on löytänyt tiensä tubettamiseen. Tubeconissa palkittiin paras kaupallisen yhteistyön video, ja nuoret suhtautuvat sponsoroituihin videoihin hyvin neutraalisti. Olennaista on rakentaa mainonta, jota kaupallinen yhteistyö tietenkin tarkoittaa, tyylikkäästi osaksi videokerrontaa.

Videokerronta on vahvistanut paikkansa uuden sukupolven tärkeimpänä mediana. Vanhat mediat eivät katoa, mutta uusille sukupolville merkityksellistä informaatiota on tulevaisuudessa välitettävä videoiden avulla. Tämä asettaa haasteita – sekä mahdollisuuksia – niille sisällöille, joita ei vielä ole nuorille videoina tarjoilla. Keskeisenä haasteena on luonnollisesti löytää ne persoonat, joiden ääntä kohderyhmä kuuntelee. Lähipiirini 10-13 –vuotiaat nuoret ovat kiinnostuneita tubettajien keskinäisistä keskusteluista, haasteista ja tuoreimpana ASMR-videoista, joista haetaan rauhoittumisen kokemusta. Yhä useampi suomalainenkin nuori katselee kasvavassa määrin englanninkielisiä videoita, mikä asettaa paineita kotimaisille tubettajille. Olennaista tubettajien kannalta onkin tulla löydetyksi mahdollisimman hyvin eri kanavissa. Uudet videoteknologiat, AR ja VR tulevat lyömään läpi siinä vaiheessa kun niiden avulla saadaan tuotettua nuorta kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä. Kehottaisinkin tämän alan yrityksiä etsimään nuoria sisällöntuottajia ja auttamaan heitä ottamaan käyttöön uusia teknologioita.

Tommi Rissanen

Tommin vahvimpia osaamisalueita ovat uudet teknologiat ja palvelut erityisesti liiketoimintamallien ja niiden muutosten näkökulmasta. Hän tuntee perusteellisesti pelien, on-demand-videon sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on erikoistunut lisäksi digitaalisiin ekosysteemeihin ja kehittämistoiminnan arvoverkkoihin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori. Digital Media Finland on valittu palveluntuottajaksi ELY-keskusten tarjoamiin konsultointipalveluihin. Tommi toimii asiantuntijana aihealueella Tuottavuus ja talous, jonka tarkoituksena on pk-yrityksen tuottavuuden, talouden ja digitalisaation edistäminen.

Kommentit