Trendit 2013 – miten digimaailman kehitys vaikuttaa liiketoimintaan

Teemme paljon toimeksiantoja, joissa jäsennämme digimaailman kehitystrendejä asiakkaidemme liiketoiminnan näkökulmasta. Pidämme myös yllä sadan kohdan trendilistaa, johon olemme keränneet enemmän tai vähemmän todennäköisiä kehityssuuntia teknologian, sisältö- ja palvelukehityksen, kuluttajakäyttäytymisen ja liiketoimintamallien osalta.

Vuoden alun kunniaksi teimme omalla konsulttitiimillämme priorisoinnin ja jäsentelyn pitkän trendilistamme perusteella. Näkökulmamme oli nostaa esille sellaisia ajankohtaisia trendejä, jotka ovat merkittäviä asiakkaidemme liiketoiminnan kannalta vuosien 2013-15 tähtäimellä.

Lopputuloksena syntyi tällainen lista keskeisistä kehityssuunnista:

  1. Internet-mainonnan osuus mainoskakusta kasvaa. Mittaamisen kehittyminen parantaa edelleen internet-mainonnan kilpailukykyä.
  2. Sosiaalisen median keskeiseksi rooliksi tulee datan kerääminen. Palveluita kannattaa tarjota ilmaiseksi, jos saa kerättyä mainonnan kohdentamisessa käytettävää tietoa.
  3. Big datan hyödyntäminen yleistyy. Dataa kerätään yhä enemmän analyysejä varten, mutta itse analysointi lähtee käyntiin hitaammin.
  4. Liikkuva kuva korvaa netissä yhä useammin still-kuvan. Tekniset esteet liikkuvan kuvan esittämiseen netissä ovat poistuneet.
  5. Online-video tulee valtavirtaan. 80 %:lla suomalaiskotitalouksista on laajakaistaliittymä ja netti-tv-palvelut ovat kypsyneet edelläkävijöiden harrasteesta koko kansan katselutavaksi.
  6. Pilviteknologian ja pilvipalveluiden käyttö ja liiketoiminnallinen merkitys kasvavat. Pilvipalveluista maksetaan palvelun todellisen käytön mukaan, jolloin vältetään kiinteät etupainotteiset investoinnit riskeineen. Tämä madaltaa kynnystä uusien palveluiden kehittämiseen ja käyttöönottoon.
  7. E-kaupasta tulee monien tuotteiden ja palveluiden ensisijainen hankintakanava. Netti ei ole enää lisäpalvelu vaan yhä useammin ykköskanava. Uudet tekniikat tekevät netistä monissa tapauksissa ostokokemukseltaan paremman kanavan kuin fyysinen kauppa.
  8. Uusia sisältöjen maksumalleja kokeillaan, maksumuurit yleistyvät. Maksumuurimalli onnistuu, jos kuluttajalle tarjotaan rahaa vastaan käytön helppoutta ja hyviä käyttökokemuksia.
  9. Tablettilaitteet tulevat valtavirtaan. Monille kuluttajille tabletista tulee ensisijainen laite. Palvelut tulee kehittää niin, että ne toimivat tableteilla moitteettomasti ja tarjoavat kaikki samat toiminnot kuin tietokoneen käyttäjällekin tarjotaan.
  10. Kohtuuhintaiset 3D-tulostimet tulevat markkinoille. 3D-tulostaminen tekee hajautetun valmistamisen mahdolliseksi ja tarjoaa uudenlaisia palvelumalleja.

Tätä listausta saa mielellään kommentoida!

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisesta trendianalyysistä, laita meille viestiä, niin kerromme lisää!

 

Timo Argillander

Timo toimii sijoitusyhtiö IPR.VC:n managing partnerina ja Digital Media Finlandissa neuvonantajana. Timolla on pitkä kokemus strategiatyöstä ja muutoshankkeiden läpivienneistä yrittäjän, ammattijohtajan, konsultin ja sijoittajan rooleissa. Timon erikoisalaa ovat muuttuvien liiketoimintaympäristöjen ansaintamallit ja teknologiamuutosten tulkinta.

Kommentit