Teollinen suunnanmuutos nyt

Helsingin Sanomat kirjoitti 11.12.2015 auki sen, minkä jo tiedämme: ”Suomen teollisuus kituu vielä pitkään”. Artikkelissa Matti Pohjola sanoo: ”Lähes kaikki Suomen ongelmat johtuvat teollisuuden vaikeuksista. Se on häkellyttävää.”

Häkellyttävää on myös ilmiön yksinkertaisuus. Markkina on siirtynyt tavarateollisesta kasvusta digitaalisten ratkaisujen ja palveluiden kasvuun. Suomen teollisuus ei ole. Itse laskin hiljan käyttäen yritysryhmänä HEX25-listattuja yhtiöitä, että niiden yhteenlaskettu liikevaihto putosi yli 7 % vuodesta 2012 vuoteen 2014. Kasvu on siis negatiivinen.

Tavarateollisessa tuotannossa Suomen teollisuuden leimaa-antava rooli on investointituotteissa. Nyt myös Kiina on siirtymässä palveluteolliseksi yhteiskunnaksi ja sen tavarateollisten investointien kasvu hiipuu. Emme ehdi kohentaa tavarateollista kilpailukykyä markkinan muutoksen tahdissa. Ylitarjonta kasvaa ja hinnat laskevat. Tavarateollisen kasvun paluu on toteutumaton haavekuva.

Samaa aikaan digitaalinen palveluteollisuus kaipaa myös investointihyödykkeitä. Niitä ovat palvelinkeskukset, joita onneksi muutamia rakennetaan myös Suomeen. Ikävä kyllä tähän investointimarkkinan suunnan muutokseenkaan Suomessa ei olla teollisen tarjonnan osalta reagoitu. Paperitehtaan konehuoneita valmistava teollisuus ei ole huomannut siirtyä valmistamaan digitaalisen palvelun konehuoneita. Ainoa alan merkittävä suomalainen toimija on jäänyt kiinni tietoliikenneaikaan eikä ole sekään edennyt kasvavalle investointimarkkinalle.

Alussa mainitun artikkelin mukaan Nokian puhelimet olivat Suomen ainoa merkittävä kuluttajatuote ja enää niitä ei ole. Internet-talous kuitenkin kasvaa kuluttajavetoisesti ja menestyvimpiä toimijoita siellä ovat ne, jotka osaavat kääntää kehittyvän teknologian palvelemaan suoraan kuluttajia. Näin toimivat Apple, Google, Facebook ja verkkokaupat. Yhteistä niille on se, että ne sivuuttavat vanhat teolliset toimijat ja niiden hitaat ja monimutkaiset arvoketjut. Teollinen sektori ei ole siten internet-talouden kasvun moottori vaan moottorina on kuluttajamarkkina. Teollinen sektori on jäämässä kasvusta syrjään myös tätä kautta.

Kasvu ja arvon tuotto ovat internet-talouden palveluissa. Niitä tuotetaan digitaalisen maailman raaka-aineista datasta ja ohjelmistoista. Tätä osaamista on jonkin verran nykyään jokaisessa yhtiössä, mutta tyypillisesti tavarateollista tuottavuutta on haettu ulkoistamalla näitä toimintoja. Tämä on virhe, sillä kasvu tapahtuu näihin liittyvän osaamisen sekä internet-talouden liiketoimintaosaamisen varassa. Nämä ovat tämän päivän ja huomisen kasvun ydinosaamista, mitä pitää hankkia lisää ei vähentää.

Suomessa tarvitaan siis teollinen suunnan muutos. Nyt on siirryttävä tavarateollisesta menneisyydestä palveluteollisen kasvun luomiseen. Jokainen viisas toimija lopettaa IT-osaamisen ulkoistamisen ja käynnistää strategian laadinnan siitä, kuinka voi olla mukana tuottamassa uudella digitaalisella teknologialla hyötyä kansalaisille ja kuluttajille, jotka lopulta ovat kaikkien arvoketjujen maksajat. Tästä internet-talouden kasvuun mukaan pääsyssä on lopulta kyse, teknologia käännetään palvelemaan mahdollisimman suoraan ihmisten tuottavuutta ja hyvinvointia.

Tehdään ajatuksellinen suunnanmuutos nyt, annetaan ajatuksen kypsyä joulun yli ja käännetään Suomi palveluteollisen kasvun tielle uusilla ajatuksilla heti uuden vuoden 2016 alusta.


Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/customers/digitalmediafi/public_html/wp-content/themes/dmf2014/single.php on line 67

Notice: Trying to get property 'post_title' of non-object in /var/www/customers/digitalmediafi/public_html/wp-content/themes/dmf2014/single.php on line 67


Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/customers/digitalmediafi/public_html/wp-content/themes/dmf2014/single.php on line 68

Notice: Trying to get property 'post_content' of non-object in /var/www/customers/digitalmediafi/public_html/wp-content/themes/dmf2014/single.php on line 68

Kommentit