Televisioalan neljä tärkeintä muutostekijää

Euroopan tv-ala kokoontui viime viikon lopulla Amsterdamiin vuotuiseen IBC-tapahtumaan. Televisioalan kehitys voidaan tiivistää IBC:n havaintojen perusteella neljään päätrendiin:

  1. Tv-ala avautuu. Televisioala on pitkään ollut oma suljettu toimialansa. Internetin muuttaessa sisältöjen jakelua ja kuluttajien saadessa valtavan määrän uusia vaihtoehtoja, tv-ala avautuu ja siirtää toimintansa painopistettä vähitelleen avoimiin internet-pohjaisiin it-ratkaisuihin. Avoimet ratkaisut korvaavat vähitellen alan omia suljettuja ratkaisuja.
  2. Internetistä tulee valtavirtaa tv-jakelussa. Tv-kuvan laatu internet-jakelussa on saavuttanut yleisesti broadcast-tason ja internet-tv tarjoaa jo monasti perinteistä televisiota paremman käyttökokemuksen. Internet-tv on myös erityisesti Netflixin ja tv-yhtiöiden omien online tv -palveluiden ansiosta kypsynyt valtavirran katselutavaksi.
  3. Myös tv-mainonnasta tulee kohdennettua. Brittiyhtiö Sky on lanseerannut AdSmart-palvelun, jossa kuluttajalle näytettävät mainokset kohdennetaan kuluttajakohtaisesti. Mainosten lähettämiseen käytetään internetiä ja Skyn omia set-top-boxeja. Tv-mainonta on saanut verkkomainonnasta erittäin kovan kilpailjan ja tv-mainonnassa tullaan jatkossa näkemään netistä tuttuja kohdentamisen ja mittaamisen tapoja.
  4. Google aikoo tosissaan tulla televisioon. Taannoisen epäonnistuneen Google TV -alustalanseerauksen jälkeen Google rymistelee olohuoneisiin ja televisioihin toisaalta Android TV -käyttöjärjestelmällään ja toisaalta YouTubella. YouTubeen perustuvat ns. multi-channel networkit (MCN:t) koukuttavat erityisesti nuoria katsojia ja ovat sisällön tekijöille kasvava mainos- ja sponsoriansainnan lähde.

Haluatko lukea lisää? Laajempi englanninkielinen raporttimme IBC:stä ja televisioalan kehityksestä löytyy täältä.

Timo Argillander

Timo toimii sijoitusyhtiö IPR.VC:n managing partnerina ja Digital Media Finlandissa neuvonantajana. Timolla on pitkä kokemus strategiatyöstä ja muutoshankkeiden läpivienneistä yrittäjän, ammattijohtajan, konsultin ja sijoittajan rooleissa. Timon erikoisalaa ovat muuttuvien liiketoimintaympäristöjen ansaintamallit ja teknologiamuutosten tulkinta.

Kommentit