Televisioalan neljä tärkeintä muutostekijää
Televisioalan
Euroopan tv-ala kokoontui viime viikon lopulla Amsterdamiin vuotuiseen IBC-tapahtumaan. Televisioalan kehitys voidaan tiivistää IBC:n havaintojen perusteella neljään päätrendiin:
- Tv-ala avautuu. Televisioala on pitkään ollut oma suljettu toimialansa. Internetin muuttaessa sisältöjen jakelua ja kuluttajien saadessa valtavan määrän uusia vaihtoehtoja, tv-ala avautuu ja siirtää toimintansa painopistettä vähitelleen avoimiin internet-pohjaisiin it-ratkaisuihin. Avoimet ratkaisut korvaavat vähitellen alan omia suljettuja ratkaisuja.
- Internetistä tulee valtavirtaa tv-jakelussa. Tv-kuvan laatu internet-jakelussa on saavuttanut yleisesti broadcast-tason ja internet-tv tarjoaa jo monasti perinteistä televisiota paremman käyttökokemuksen. Internet-tv on myös erityisesti Netflixin ja tv-yhtiöiden omien online tv -palveluiden ansiosta kypsynyt valtavirran katselutavaksi.
- Myös tv-mainonnasta tulee kohdennettua. Brittiyhtiö Sky on lanseerannut AdSmart-palvelun, jossa kuluttajalle näytettävät mainokset kohdennetaan kuluttajakohtaisesti. Mainosten lähettämiseen käytetään internetiä ja Skyn omia set-top-boxeja. Tv-mainonta on saanut verkkomainonnasta erittäin kovan kilpailjan ja tv-mainonnassa tullaan jatkossa näkemään netistä tuttuja kohdentamisen ja mittaamisen tapoja.
- Google aikoo tosissaan tulla televisioon. Taannoisen epäonnistuneen Google TV -alustalanseerauksen jälkeen Google rymistelee olohuoneisiin ja televisioihin toisaalta Android TV -käyttöjärjestelmällään ja toisaalta YouTubella. YouTubeen perustuvat ns. multi-channel networkit (MCN:t) koukuttavat erityisesti nuoria katsojia ja ovat sisällön tekijöille kasvava mainos- ja sponsoriansainnan lähde.
Haluatko lukea lisää? Laajempi englanninkielinen raporttimme IBC:stä ja televisioalan kehityksestä löytyy täältä.