Tarinat matkailun tukena

Aina silloin tällöin pääsee tilaisuuteen, joka on inspiroiva ja jättää monta ajatusta muhimaan. Tällainen oli viime viikolla Business Forum Ruka juuri sopivasti ennen Rukan hiihdon maailmancupin avausta.

Päivästä jäi erityisesti mieleen intohimoiset matkailuyrittäjät ja matkailun merkitys alueelle. Wilderness Hotels and Safaris on hyvä esimerkki yrityksestä, joka on kekseliäs kehittäessään uusia matkailun elämystuotteita. Enää ei riitä se, että käyttää hyväksi oman alueensa mahdollisuuksia revontulineen ja erämaineen. Yrittäjät Mari ja Jouko Lappalainen kiertävät myös maailmalla bongaamassa muiden tekemisiä ja etsimässä ideoita, joita voi muokata omaan toimintaan sopivaksi.

Kukapa ei tietäisi lasikattoisia igluja. Uusi idea on katettu ja lämmin reki, jossa voi nauttia paitasillaan vaikka kuohuviiniä ja katsella revontulia. Sitä pitää päästä kokeilemaan kunhan lasi-iglu on ensin testattu.

Suomen ja erityisesti pohjoisen “syrjäinen” sijainti voi tuntua esteeltä matkailun kehittämiseksi, mutta sen voi kääntää myös vahvuudeksi. Hektisen elämäntyylin vastapainona hiljainen ja jopa outo alue on kiinnostava. Kun tätä osataan hyödyntää lisäämällä siihen sopivasti tarinallisuutta ja luomalla uusia elämystuotteita, niin markkinoinnilla on hyvä pohja.

Aineksia erilaisiin tarinoihin on vaikka kuinka paljon. Esimerkiksi noitatarinat tai erämaahan pudonneet meteoriitit kasvattavat kiinnostusta enemmän kuin pelkät kuvat perinteisistä moottorikelkkasafareista. Tulevaisuuden tutkija Ilkka Halava pohti, että voisiko joulupukista luoda 2.0-version immateriaalisuuden sanansaattajaksi? Joulupukin brändi kaipaisi muutenkin päivittämistä ja siinä voisi hyödyntää suomalaista VR /AR osaamista.

Sokkeli on siis jo kunnossa: on luonto, joulupukki ja hyvät fasiliteetit. Kun niiden päälle rakennetaan vielä kiehtovat tarinat, tehdään ne tunnetuksi ja markkinoidaan nykyaikaisin keinoin, niin tulevaisuus näyttää hyvin valoisalta.

Digitaalisen markkinoinnin ja sen vaikuttavuuden mittaamisen merkitystä korostettiin forumissa. Suomalaiset voisivat myös benchmarkata, miten islantilaiset ovat kaupallistaneet matkailupalvelunsa ja hyödyntäneet onnistuneesti sosiaalista mediaa.

Viimeisenä mutta ei vähäisempänä asiana: asiakas on kaiken keskiössä, myös digimaailmassa! Siellä pärjäävät ne, jotka osaavat luoda hyvän kuluttajakokemuksen. Avainasioita ovat löydettävyys, helppokäyttöisyys ja laaja tarjonta. Nämä pätevät myös silloin, kun etsitään fyysisiä palveluita digimaailman avulla.

Vahva verkostoituminen tunnettavuuden ja laajan tarjonnan luomiseksi ovat hyvänä apuna, jotta asiakas löytää isosta valikoimasta helposti kiinnostavan kohteen eikä lähde seikkailemaan muualle paremman kohteen löytämisen toivossa. Verkostoitumisessa tuntuu vielä olevan opittavaa. On nähtävä suurempi kokonaisuus eli ekosysteemi, eikä vain oma liiketoiminta.

PS Matkailu on yksi niistä harvoista toimialoista, joka on jatkanut kasvuaan yleisestä taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Koko maailmassa matkailun vuotuinen kasvuennuste on 4,5 prosenttia. YK:n matkailuorganisaatio UNWTO ennustaa kansainvälisen matkailun kasvavan 1,1 miljardista (vuosi 2013) matkasta 1,8 miljardiin (vuonna 2020) matkaan.

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Tourism_statistics/fi

Kristiina Markkula

Kristiina on pitkän kokemuksen omaava media-alan monipuolinen ammattilainen. Hänen vahvuusalueitaan ovat erityisesti toimiala- ja kohdennetut strategiat, tutkimus- ja kehitystoiminta, asiantuntijaorganisaation johtaminen sekä projektijohtaminen. Kristiinalla on myös vahva kokemus hankkeiden suunnittelusta ja toteuttamisesta niin digitaalisessa kuin perinteisessä mediassa. Aiemmassa tehtävässään Kristiina on keskittynyt erityisesti lehti- ja kirjaliiketoiminnan digitalisoitumisen haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Kommentit