Suomalainen tv-menestys on vasta aivan alussa

Suomalaisesta tv-ohjelmabisneksestä on kuulunut viime aikoina hyviä uutisia. Karpin ja Sorjosen lähes koko maailman kattavat kaupat ja Duudsonien uuden seikkailukohellussarjan Ultimate Expeditionin myynti YouTuben tilausvideopalveluun ovat kansainvälisestikin katsoen hyviä suorituksia.

Eväät näihin hyviin uutisiin tulevat kahdelta suunnalta: tuotantoyhtöiden kehittymisestä sekä tv-jakeluteiden muutoksesta.

Ensinnäkin sisältötuottajat ovat tehneet pitkäjänteistä työtä kansainvälisten verkostojensa rakentamiseen. Lisäksi monet tuottajat ovat alkaneet suunnitelmallisesti kerryttää ohjelmien kansainvälisiä myyntioikeuksia itselleen sen sijaan, että myisivät kaikki oikeudet kerralla pois.

Toisena taustatekijänä vaikuttavat tv-bisneksen uusien jakelutapojen tuomat uudet tuulet. Suomalaisen rikossarjan tarjoaminen vaikkapa ranskalaisen tv-kanavan lauantai-illan ohjelmistoon ei olisi kanavan mainosmyyjien mielestä kovinkaan kannatettava idea. Lähetysaikatauluista riippumattomat tilausvideopalvelut sen sijaan voivat ottaa tarjontaansa erikoisempiakin sisältöjä, jotka palveluiden käyttäjät löytävät esimerkiksi suositustoimintojen kautta. Tilausvideopalvelut ovat lisäksi opettaneet monien maiden katsojia katsomaan tekstitettyjä ohjelmia. Ja koska tilausvideopalvelut ovat nousseet laatusisältöjen suunnannäyttäjäksi, tämä kehitys edesauttaa näissä palvelussa menestyvien sisältölajien yleistymistä tv-kanavillakin.

Niin hienoa kuin tämä kehitys onkin, matka on kuitenkin vasta aivan alkuvaiheessa. Onnistuneiden hankkeiden liikevaihdot ovat jo miljoonaluokassa, mutta samaan aikaan iso määrä perinteisten alojen suomalaisyrityksiä tekee tuosta noin maailmalla kauppaa miljardiluokassa. Tv-alan kansainväliset tuotot ovat sitä paitsi vielä hyvin pieneksi prosenttiluku alan liikevaihdosta. Kuitenkin, Peter Vesterbackan sanoin ”this is a good start” – ollaan iloisia saavutuksista, mutta työ on vasta alussa!

Tulevaisuus näyttääkin erinomaisen hyvältä: osaaminen on kasvussa ja markkinoiden kysyntä nousussa. Ei ole mitään syytä, miksei edessä olisi isoja menestystarinoita. Olisiko hyvä visio, että viiden vuoden päästä tv-ala olisi tuplannut liikevaihtonsa? Ja yli puolet liikevaihdosta tulisi kansainvälisiltä markkinoilta?

 

Katso Karppi Yle Areenasta: https://areena.yle.fi/1-4254834

Katso Sorjonen Yle Areenasta: https://areena.yle.fi/1-3677300

Sorjosen toinen kausi alkaa 7.10.

IPR.VC on rahoittanut Sorjosen tuotantoa.

Timo Argillander

Timo toimii sijoitusyhtiö IPR.VC:n managing partnerina ja Digital Media Finlandissa neuvonantajana. Timolla on pitkä kokemus strategiatyöstä ja muutoshankkeiden läpivienneistä yrittäjän, ammattijohtajan, konsultin ja sijoittajan rooleissa. Timon erikoisalaa ovat muuttuvien liiketoimintaympäristöjen ansaintamallit ja teknologiamuutosten tulkinta.

Kommentit