Selviytymisstrategia yrityksille: koronan kourista kuiville

Meneillään oleva talouskeikaus koskee kaikkia ihmisiä mutta ensivaiheen kärsijöitä ovat erityisesti yrittäjät. Karanteenien ja liikumiskieltojen myötä asiakkaat katoavat, myynnit laskevat ja moni yritys tulee ajautumaan talousvaikeuksien vuoksi konkurssiin. 

Valtiovalta on koonnut erilaisia tukipaketteja liiketoiminnan häiriötilanteisiin ja pankit ja eläkevakuutuslaitokset tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuksia maksujen lykkäyksiin. Toimet ovat välttämättömiä yritysten pelastamiseksi ja työpaikkojen säilyttämiseksi. Niiden riittävyys tietysti keskusteluttaa pitkään. 

Koronavirus kriisiyttää erityisesti palvelusektoria. Matkailu liitännäisaloineen ja luovan toimialan palvelut kärsivät ensimmäisinä. Luovia ratkaisuja kaivataan. Tukipaketteja varmaan tulee vielä lisää ja ne toivottavasti antavat apua yrittäjien akuuttiin ongelmaan. Alkushokista selviämisen lisäksi yritysten olisi kyettävä katsomaan millaista heidän liiketoimintansa on viruksen jälkeisenä aikana. Yritykset, jotka välttävät odotettavissa olevan konkurssiaallon, ovat niitä, jotka kykenevät sopeuttamaan toimintaansa ja löytävät uusia tapoja tehdä bisnestä. Jatkossakin digimaailma on aina auki, eikä ihmisten tarve kuluttaa katoa mihinkään, kulutus vain muuttaa muotoaan.

Business Finlandin kehittämisrahoitus liiketoiminnan häiriötilanteita varten on tarkoitettu uusien markkinoiden ja asiakastarpeiden kartoittamiseen. Uudet palvelut ja tuotteet edellyttävät uusia tapoja organisoida työtä ja tuotantoa, usein tähän tarvitaan uusien kumppaneiden verkosto. Kaiken tämän tulisi tapahtua hallitusti mutta mahdollisimman nopeasti.

Rohkaiseva esimerkki nopeasta toiminnasta on Aito Median ja YLE:n Kaikki kotona -sarja. Kyseessä on sarja suomalaisten eturivin muusikoiden suorana televisioitavia konsertteja ja ideaan on leivottu sisään myös katsojien aktivointia.

Nopeassa liikkeelle lähdössä esimerkiksi parturi tai kampaaja voisi alkaa tehdä kotikäyntejä karanteenissa oleville asiakkaille, tai opastaa etänä miten hiusten värjäys kotioloissa tehdään oikein. Taksifirmat ovat jo lisänneet ihmisten kuljetuksen lisäksi palveluihinsa ruokaostosten kotiinkuljetuksen. Seuraavien kuukausien kuluessa tulemme näkemään yllättäviäkin palvelun toimittajia ja jotkut uudet toimintatavat tulevat jäädäkseen. Jokaisen yrittäjän on päätettävä, reagoiko vain muuttuneeseen tilanteeseen vai ottaako aktiivisen otteen ja toimii itse muutoksen draiverina. 

Digital Media Finlandissa autamme asiakkaitamme muutosprojekteissa. Korona ei ole projekti mutta muutosvalmiuden tulee olla huipussaan ja olemme valmiina auttamaan asiakkaitamme selviytymään ja kukoistamaan. Aloita vaikka tutustumalla seuraaviin tukimahdollisuuksiin:

  • Finnveran käyttöpääomalaina. ”Finnvera suhtautuu joustavasti kaikkiin koronaviruksen aiheuttamiin rahoituksen järjestelytarpeisiin. Meillä on valmius kasvattaa pk-yritysrahoitusta merkittävästi ja auttaa yritykset yli kriisistä. Yrityksellä tulee olla pidemmän aikavälin kannattavan toiminnan edellytykset. Ota ajoissa yhteys omaan pankkiisi,” toteaa Finnvera.
  • ELY-keskusten tarjoamat yritysten kehittämispalvelut voidaan toteuttaa nyt toistaiseksi kokonaan etänä.
  • EK on koonnut oma listansa yritysten auttamiseksi työmarkkinajärjestöjen näkökulmasta.

Kirjoittaja Timoteus Tuovinen toimii Digital Media Finlandin konsulttina. 

Timoteus Tuovinen

Timoteus on av-alan pitkän linjan ammattilainen, joka hallitsee digitaalisen sisältöteollisuuden. Hänen vahvimpia osaamisalueitaan ovat tv-liiketoiminnan tuotekehitys, digitaalisten sisältöformaattien kehittäminen ja kaupallistaminen, jakeluväylät sekä käyttäjämotiivit. Hänellä on kattavat verkostot sekä Suomessa että ulkomailla. Vuosina 2017-2018 Timoteus vastasi Digital Media Finlandin puolesta media-alan kiihdyttämön Mediapolis Acceleratorin toiminnasta Tampereella.

Kommentit