Rovio pörssin vuoristoradalla

Internettalous ja digiliiketoiminta hämmentävät kaikkien alojen yritysten bisnesympäristöä, mutta vielä enemmän ne voivat hämmentää arvopaperimarkkinoita. Rovion toissaviikkoinen kurssiromahdus osoitti, että yhtiön osakkeita osakeannissa merkinneet ja nyt paniikissa myyneet eivät ymmärrä peliliiketoimintaa ja pelien digijakelun ansaintamalleja.

Mobiilipeliliiketoiminta on puhdas esimerkki digitaalisesta bisneksestä, jossa tuotekappaleen valmistamisen ja asiakkaalle toimittamisen kustannus on käytännössä nolla. Tämä on tehnyt mahdolliseksi mallin, jossa tuotteet ovat asiakkaille täysin maksuttomia, ja pieni osa asiakkaista maksaa niistä. Tällaisessa ”free-to-play”-mallissa on keskeistä sekä saada peli leviämään mahdollisimman laajalle että saada pelin ladanneista mahdollisimman suuri osuus ostamaan pelissä maksullisia lisäosia tai toimintoja.

Peliyhtiön markkinointi tapahtuu tietenkin lähinnä digitaalisissa kanavissa. Käytännössä peliyhtiöt ostavat digimainoksia, jotka johtavat pelin lataamiseen. Toisin sanoen yhtiöt maksavat siitä, että kuluttajat lataavat pelejä ilmaiseksi. Paraatiesimerkki tästä on tietenkin Supercell, joka käytti toissa vuonna 300 miljoonaa euroa markkinointiin.

Free-to-play-pelien liiketoiminnassa pienetkin heilahdukset pelin houkuttelevuudessa, uusien toimintojen toimivuudessa ja digimarkkinoinnin onnistumisessa voivat vaikuttaa hyvin paljon pelin myyntiin ja tuottoon. Jokaisen peliyhtiön osalta on suorastaan todennäköistä, että tällaisia heilahteluja tapahtuu. Tällainen heilahdus näkyy Rovion tapauksessa liikevaihtoennusteen laskuna, mikä siis säikäytti monet sijoittajat. Näin nopea kurssimuutos kertoo, että jossain on tehty pahoja arviointivirheitä tai liian rohkeaa spekulointia. (Ja nyt en ota kantaa onko Rovion osakekurssi oikea vai väärä; näin iso muutos sen sijaan on yllättävä.)

Rovion kunniaksi on mainittava, että tämä riskitekijä on selkeästi kerrottu listauksen yhteydessä julkaistussa listalleottoesitteessä.

Peliliiketoimintaan liittyy isoja riskejä ja isoja mahdollisuuksia. Peliyhtiöihin sijoittavan pitäisikin olla valmis kestämään välillä isojakin heilahduksia kvartaali- tai vuosituloksissa. Tällaisten heilahtelujen mahdollisuus pitäisi sijoittajan ottaa huomioon tehdessään sijoituspäätöstä ja arvioidessaan, onko yhtiön osake halpa vai kallis.

Koska on mahdoton ennustaa, mikä yhtiö tekee hittipelin, peliosakkeisiin sijoittavan on viisasta omistaa useamman peliyhtiön osakkeita. Helsingin pörssissä noteerattavista peliyhtiöistä Rovion lisäksi Next Games toimii mobiilipeleissä ja free-to-play-mallissa. Remedy sen sijaan tekee maksullisia ns. premium-pelejä pelikonsoleille ja tietokoneille. Peliyhtiösalkkuaan voi edelleen laajentaa Tukholman pörssistä, jossa noteerataan yli kymmenen ruotsalaisen peliyhtiön osakkeita.

Timo Argillander

Timo toimii sijoitusyhtiö IPR.VC:n managing partnerina ja Digital Media Finlandissa neuvonantajana. Timolla on pitkä kokemus strategiatyöstä ja muutoshankkeiden läpivienneistä yrittäjän, ammattijohtajan, konsultin ja sijoittajan rooleissa. Timon erikoisalaa ovat muuttuvien liiketoimintaympäristöjen ansaintamallit ja teknologiamuutosten tulkinta.

Kommentit