We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Rahoitusosaamista tuotekehitykseen

Rahoitusosaamista

Lomalla on aikaa ajatella. Itse ajattelin usein rahaa. Mietin epäsuhtaa, joka usein vallitsee erilaisten hautomoiden, kiihdyttämöiden ja toisaalta liike-elämän ja rahoittajien välillä.

Aalto-yliopisto, Mindtrek ry, Arctic Startup ja monet muut ovat tehneet hyvää työtä kehittäjien ja rahoittajien suhteiden rakentamisessa, samoin Tampereen Uudesta Tehtaasta pukkaa uutta yritystä maailmalle kuin ennen vanhaan puuvillakangasta. Julkisilla toimijoillakin on vakiintuneet rahoituskuviot.

Jotain kuitenkin puuttuu.

Pistäydyin joulun alla Singaporen yliopiston Interaktiivisen ja Digitaalisen Median Instituutissa. Paikka oli täynnä pellepelottomia, jotka kehittelivät itse leikkautuvaa älypaperia, digitaalista tikkukaramellia, ruokaprintteriä, älykävelykeppiä ja muita vempaimia.

Instituutin business-yhteyksistä vastasi kaveri, joka oli luonut uransa mm. Samsungin johtoportaassa eri puolilla Aasiaa. Kaveri loi suhteita sijoittajiin ja kaupallisiin yhteistyökumppaneihin. Rahoituksen hankkimisessa apunaan hänellä oli mm. yliopiston oma NUS Enterprise-yhtiö. Rahoitusneuvotteluja oli kuulemma käynnissä Singaporen puolustusvoimien ja Israelin valtion kanssa. Public – private –kuvio kuulosti monimutkaiselta mutta toimivalta. Ja ennen kaikkea: rahoituksen kokonaisuus ja vastuu oli yhden osaavan ihmisen hyppysissä.

Suomessa kehittäjiä valmennetaan terävöittämään liikeideaansa, pitchaamaan tuotteitaan ja kerrotaan rahoituksen teoriaa. Ihan oikeita asioita mutta liian harvoin apu on konkreettista. Meneehän kantapään kautta saatu oppi paremmin perille, vai?

Tuotekehittämöistä puuttuu raaka rahoitusosaaminen. Se kun koostuu kokemuksen ja tiedon lisäksi oikeista kontakteista. Tuotekehitystyö kaipaa lisää ihmisiä luomaan monitasoisista yhteyksiä liikemaailmaan ja kansainvälisille markkinoille. Vaikka sitten entisiä nokiajohtajia tai muita motivoituneita yksilöitä, joille vielä maistuu menestys.

Rahalla sisältöjä sovelletaan elävään elämään. Ilman rahaa ne jäävät tuotekehityksen kuriositeeteiksi.

 

 

 

Timoteus Tuovinen
Timoteus Tuovinen

Timoteuksella on yli kolmen vuosikymmenen kokemus liikkuvan kuvan liiketoiminnasta kaikilla jakelualustoilla. Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakelu ovat Timoteuksen erikoisosaamista, ja hänellä on syvä ymmärrys kuluttajien valintamotiiveista ja käyttäjäkokemuksen merkityksestä sisältöliiketoiminnassa. Timoteus on johtanut startupeille suunnattua yrityskiihdyttämöä ja valmentanut kymmenien erikokoisten yritysten tuote- ja liiketoimintakehitystä.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.