We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Puheohjauksen mahdollisuudet mediassa

Puheohjauksen

Medialiiton julkaisemassa Media 2030 -toimialastrategiassa esitellään viisi teknologiatrendiä, jotka vaikuttavat median tulevaisuuteen. Ne ovat puheohjaus, keskustelurobotit, virtuaalitodellisuus, tekoäly ja datalähtöisyys.

Puheohjaus sopii moneen asiaan. Tavalliselle kuluttajalle ensimmäiset sovellukset ovat kodin valojen ja muiden laitteiden ohjaus. Laskujen maksu esimerkiksi Amazonin Alexan avulla ei kuitenkaan vielä onnistu Suomessa.

Puheohjaus on tulevaisuudessa isossa roolissa erilaisissa ohjaustoiminnoissa. Tutkimusyritys Gartnerin mukaan nettiselailusta 30 % tapahtuu äänen avulla vuoteen 2030 mennessä.

Erilaisten medialaitteiden ohjaus äänellä on yksi esimerkki puheohjauksen käytöstä. Helppoa olisi, jos autossa voisi radiolle sanoa mitä ohjelmaa, asemaa tai millaista musiikkia haluaa kuunnella. Älypuhelimella toimivassa radiot.fi -applikaatiossa tämä toiminta on jo, jopa suomen kielellä. Isojen toimijoiden älykaiuttimet sen sijaan eivät toistaiseksi ymmärrä suomea.

Älykaiuttimien markkinajohtajia ovat isot kansainväliset toimijat kuten Amazon, Apple ja Google. Helsingin Sanomien (23.9.2018) mukaan analyytikkofirma Canalys on arvioinut, että tämän vuoden lopussa maailmassa on sata miljoonaa älykaiutinta ja 300 miljoonan raja menee rikki 2022. Kasvu on siis huimaa ja suurimman osan kasvusta todennäköisesti kaappaavat em. isot toimijat.

Medioille tämä on taas uusi uhka. Miten käy, jos isot toimijat ohjaavat älykaiuttimien kautta mediankäytön omiin tai yhteistyökumppaneidensa kanaviin? Perinteisten medioiden kuuntelija- ja katselijamäärät laskevat. Siitä seuraa nopeasti mainostajien kiinnostuksen ja mainostulojen lasku.

Puheohjattuja mediapalveluita kannattaa kehittää nyt ennen kuin markkinoilla on paljon kilpailua. Liiketoimintaa edistäväksi ominaisuudeksi siitä ei vielä ole, mutta liikkeellä kannattaa olla mieluummin aikaisin kuin liian myöhään.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Business

Business Finlandin rahoituspalveluista Tempo, Into ja Market Explorer jälleen haettavissa

DMF–tiimi, 
25.3.2024
Teknologia
Liiketoiminnan

Liiketoiminnan kehittäminen ei häviä minnekään tekoälyn myötä

DMF–tiimi, 
11.12.2023
Teknologia
Ensimmäinen

Ensimmäinen selvitys kasvavasta Suomen createch-sektorista julkaistu

Virpi Martikainen, 
23.5.2023
Teknologia

Tesla on autojen iPhone

Tommi Rissanen, 
26.9.2022
Teknologia

Streaming-palveluiden pudotustaistelu

Tommi Rissanen, 
31.1.2022
Teknologia

Business design haastaa teknologian kehittämistä

Virpi Martikainen, 
4.10.2021
Teknologia
Audiovisuaalisuus

Audiovisuaalisuus kasvaa – kasvaako myös Suomen AV-ala?

Timoteus Tuovinen, 
21.6.2021
Teknologia

DMF Business Talk: Missä menee Suomen suoratoistomarkkina?

Timoteus Tuovinen, 
14.6.2021
Teknologia

Kiinnostus sisältöjen rahoittamiseen kasvaa

Timoteus Tuovinen, 
19.4.2021
Teknologia

Harppaus digitaaliseen tulevaisuuteen

Tommi Rissanen, 
8.2.2021
Teknologia

Podcastit ja yritysviestintä

Timoteus Tuovinen, 
1.2.2021
Teknologia
API-talous

API-talous ja digitaaliset liiketoimintamallit

Tommi Rissanen, 
11.1.2021
Teknologia

Video verkossa vaikuttamisen välineenä

Timoteus Tuovinen, 
14.12.2020
Teknologia

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Teknologia
Kokemuksia

Kokemuksia podcastien tuottamisesta

Timoteus Tuovinen, 
2.11.2020
Teknologia
Asiakasarvo

Asiakasarvo on kaiken keskiössä

Tommi Rissanen, 
29.11.2019
Teknologia

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

Virpi Martikainen, 
4.10.2019
Teknologia
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Teknologia
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Teknologia
Applen

Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

Timo Argillander, 
28.3.2019
Teknologia
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

Jari Muikku, 
25.3.2019
Teknologia
Internet-tv:n

Internet-tv:n isoin vaikutus on arvoverkon muutos

Timo Argillander, 
11.2.2019
Teknologia
Ihmisten

Ihmisten ja koneiden syvenevä liitto

Virpi Martikainen, 
28.1.2019
Teknologia
Datasta

Datasta uutta liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
14.1.2019
Teknologia
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

Jari Muikku, 
7.1.2019
Teknologia
Selvitys

Selvitys radiotoimialan valuuttatutkimuksesta: Sähköinen mittaus

Kristiina Markkula, 
18.12.2018
Teknologia
Mitä

Mitä liiketoiminnan digitalisoituminen käytännössä tarkoittaa?

Tommi Rissanen, 
26.11.2018
Teknologia
Kurkistus

Kurkistus tulevaisuuteen

Liisa Kotilainen, 
2.5.2018
Teknologia
VR/AR

VR/AR Report

Jari Muikku, 
7.2.2018
Teknologia
Lue lisää