Puheohjauksen mahdollisuudet mediassa

Medialiiton julkaisemassa Media 2030 -toimialastrategiassa esitellään viisi teknologiatrendiä, jotka vaikuttavat median tulevaisuuteen. Ne ovat puheohjaus, keskustelurobotit, virtuaalitodellisuus, tekoäly ja datalähtöisyys.

Puheohjaus sopii moneen asiaan. Tavalliselle kuluttajalle ensimmäiset sovellukset ovat kodin valojen ja muiden laitteiden ohjaus. Laskujen maksu esimerkiksi Amazonin Alexan avulla ei kuitenkaan vielä onnistu Suomessa.

Puheohjaus on tulevaisuudessa isossa roolissa erilaisissa ohjaustoiminnoissa. Tutkimusyritys Gartnerin mukaan nettiselailusta 30 % tapahtuu äänen avulla vuoteen 2030 mennessä.

Erilaisten medialaitteiden ohjaus äänellä on yksi esimerkki puheohjauksen käytöstä. Helppoa olisi, jos autossa voisi radiolle sanoa mitä ohjelmaa, asemaa tai millaista musiikkia haluaa kuunnella. Älypuhelimella toimivassa radiot.fi -applikaatiossa tämä toiminta on jo, jopa suomen kielellä. Isojen toimijoiden älykaiuttimet sen sijaan eivät toistaiseksi ymmärrä suomea.

Älykaiuttimien markkinajohtajia ovat isot kansainväliset toimijat kuten Amazon, Apple ja Google. Helsingin Sanomien (23.9.2018) mukaan analyytikkofirma Canalys on arvioinut, että tämän vuoden lopussa maailmassa on sata miljoonaa älykaiutinta ja 300 miljoonan raja menee rikki 2022. Kasvu on siis huimaa ja suurimman osan kasvusta todennäköisesti kaappaavat em. isot toimijat.

Medioille tämä on taas uusi uhka. Miten käy, jos isot toimijat ohjaavat älykaiuttimien kautta mediankäytön omiin tai yhteistyökumppaneidensa kanaviin? Perinteisten medioiden kuuntelija- ja katselijamäärät laskevat. Siitä seuraa nopeasti mainostajien kiinnostuksen ja mainostulojen lasku.

Puheohjattuja mediapalveluita kannattaa kehittää nyt ennen kuin markkinoilla on paljon kilpailua. Liiketoimintaa edistäväksi ominaisuudeksi siitä ei vielä ole, mutta liikkeellä kannattaa olla mieluummin aikaisin kuin liian myöhään.

Kristiina Markkula

Kristiina on pitkän kokemuksen omaava media-alan monipuolinen ammattilainen. Hänen vahvuusalueitaan ovat erityisesti toimiala- ja kohdennetut strategiat, tutkimus- ja kehitystoiminta, asiantuntijaorganisaation johtaminen sekä projektijohtaminen. Kristiinalla on myös vahva kokemus hankkeiden suunnittelusta ja toteuttamisesta niin digitaalisessa kuin perinteisessä mediassa. Aiemmassa tehtävässään Kristiina on keskittynyt erityisesti lehti- ja kirjaliiketoiminnan digitalisoitumisen haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Kommentit