Pokémon Go osoitti brändien voiman

Pokémon Go –pelin kehittäjä Niantic valloitti maailman yhden suomalaisen lomakuukauden aikana. Pelin huima menestys on jälleen hyvä todiste aineettomien oikeuksien valtavasta potentiaalista. Samalla se on muistutus digikanaviin perustuvan liiketoiminnan nopealiikkeisyydestä.

Pokémon Gon läpimurto vaati tietenkin edistyksellistä teknologiaa taustalle. Nianticin aiempi vastaavalla lisätyn todellisuuden periaatteella toimiva peli Ingress toki saavutti kansainvälisesti paljon käyttäjiä, mutta tavalliset kaduntallaajat ja clashofclansien pelaajat eivät siitä olleet kuulleetkaan. Pokémon on brändinä tunnistettava ja tunnettu, vaikka varsinaisiin Pokémon-sisältöihin ei olisikaan aikanaan perehtynyt. Tällaisen kaikkien tunnistaman ja sympaattisen hahmobrändin liittäminen hienoon teknologiaratkaisuun rikkoi pankin. Meidän insinöörien pitäisi edelleenkin muistaa, että tekniikka on parhaimmillaan tällä tavoin mahdollistajana, ei päämääränä sinänsä.

Monen paikkatietoa hyödyntävän sovelluksen käyttö on lopahtanut, kun sellaisen huomaa tyhjentävän puhelimen akun hetkessä. Mutta ei Pokémonin tapauksessa: pelistä koettu ilo on niin vahva, että kuluttajat ostavat kaupat tyhjiksi varavirtalähteistä ja jatkavat pelaamista. Kun peli ja sisältö ovat riittävän koukuttavia, niitä käytetään akkuhaasteista huolimatta. Pokémon Gon käyttäjädata osoittaa, että sen pelaajat pysyvät pelin käyttäjinä paljon uskollisemmin kuin muiden suosittujen pelien pelaajat.

Jatkossa on kiinnostavaa nähdä, kuinka pitkään Pokémon Go –huuma kestää ja hyödynnetäänkö sitä myös animaatioiden tai elokuvien muodossa.

Mutta mikä onkaan seuraava maailman valloittava pelisisältö? Millaisiin hahmoihin ja sisältöoikeuksiin se perustuu? Ja voisiko se tulla Suomesta?

Timo Argillander

Timo toimii sijoitusyhtiö IPR.VC:n managing partnerina ja Digital Media Finlandissa neuvonantajana. Timolla on pitkä kokemus strategiatyöstä ja muutoshankkeiden läpivienneistä yrittäjän, ammattijohtajan, konsultin ja sijoittajan rooleissa. Timon erikoisalaa ovat muuttuvien liiketoimintaympäristöjen ansaintamallit ja teknologiamuutosten tulkinta.

Kommentit