Personoitu strategiaviestintä

Hetki yritysjohtajan elämässä. Sinulla on erittäin tärkeää asiaa tarkasti rajatulle kohderyhmälle.

Kohderyhmän jäsenistä on todella paljon dataa kotiosoitteita ja syntymäaikaa myöten. Tiedät heidän henkilöhistoriansa, tunnet monet kohdeyksilöt henkilökohtaisesti ja tiedät täsmälleen mistä ja millaisesta tilanteesta saat heidät milloinkin kiinni. Päätelaitteista on tarkka tieto. Sinulla on jokaisen mailiosoite ja puhelinnumero. Pystyt tavoittamaan heidät monella eri kanavalla ja myös henkilökohtaisesti. He tuntevat toisensa ja voivat halutessaan välittää viestiäsi toisilleen. Tiedät, että viestisi päätyy vastaanottajalle, ja jos se kiinnostaa, se priorisoidaan päivän kiireidenkin keskellä.

Markkinoijan unelma! Personoituja viestejä tuntemillemme ihmisille. Kohdistus datan perusteella, luovilla, kekseliäillä ratkaisuilla. Pohditaan oikeaa hetkeä, jona kohdeyksilö on valmiimmillaan ostamaan sen, mitä myyt. Analysoidaan mediaympäristöä ja kanavatehokkuutta kullekin viestille ja kohdehenkilölle. Mietitään mittareita ja jatkotoimia. Ensin tämä viesti, mukana suosittelu. Jos hän sanoo näin, sitten tällainen viesti. Muuten tämä jatkoviesti. Prospekteja vahvistetaan sosiaalisella myynnillä ostajiksi. Toimisiko suosittelu? Terästetäänkö vuoropuhelua avaamalla chat-ikkuna? Tulisikohan kohderyhmä juttelemaan kanssamme näistä asioista livenä, jos järjestämme tapahtuman? – Tuttua ja helppoa!

Vaan mitä teet, jos toimit niin kuin moni muu.

Tähän kyytiin ei pääsekään koko firmasi tärkein viesti, joka kertoo henkilöstölle mihin olette menossa ja mitä vauhtia. Yhtiön strategia kirjoitetaan vain yhdellä tavalla. Sitä ei personoida vastaanottajalle ymmärrettäväksi paketiksi, josta avautuu aina uutta sitä mukaa, kun henkilöstön jäsen on ostanut yhden kulman. Luova ratkaisu on virastomainen. Tekstiä ei hiota vastaanottajien mukaan, vaan se vilisee ”asiakas keskiössä”- ja ”alallamme johtava”- ja muita vaikeasti ostettavia ilmaisuja.

Muutaman mailin ja henkilöstöinfon jälkeen toivot, että strategia on ”jalkautunut”. Ja vaikka monet osaisivatkin toistaa ulkoa strategiatekstin, voitko nyt olla varma, että jokainen osaa toimia strategista tulevaisuutta kohti omassa arjessaan, omissa teoissaan, joka päivä. Onko viestisi ostettu. Onko strategia nyt yhteinen, yhdessä paremmaksi hiottu?

Vaikka ydin pysyy samana, pakettia voi muotoilla. Olemme oppineet puhumaan asiakkaillemme, joten voimme opetella puhumaan paremmin myös työkavereidemme kanssa.

Liisa Kotilainen

Liisa on digitaalisen median, myynnin ja markkinointiviestinnän vahva ammattilainen, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa, niin uuden suunnittelussa kuin muutosjohtamisessakin. Strategiatyö, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja ideoiden kaupallistaminen ovat henkilöjohtamisen ohella Liisan vahvuusalueita.

Kommentit