We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Paremman bloggaamisen 10 nyrkkisääntöä

Paremman

Blogi on pk-yrityksen yksi tärkeimmistä markkinointivälineistä digitaalisessa maailmassa. Bloggaamisella voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia, jos se toteutetaan suunnitelmallisesti ja siten, että se tuottaa hyötyä niin kirjoittajille kuin lukijoillekin.

Olemme harjoittaneet Digital Media Finlandissa bloggaamista muutaman vuoden verran. Oman kokemuksemme perusteella suosittelemme erityisesti pk-yrityksille seuraavien kymmenen nyrkkisäännön noudattamista:

  1. Mieti aluksi, mikä on ensisijainen kohderyhmäsi. Valitse kirjoitustyyli ja aiheet sen mukaisesti.
  2. Valjasta yrityksen henkilöstöstä useampia kirjoittajia mukaan toimintaan. Näin blogien tyyli- ja aihekirjo säilyvät tuoreina, eikä aiheiden keksiminen muodostu ajan mittaan tuskalliseksi.
  3. Julkaise blogeja säännöllisesti ja tarpeeksi usein. Varaa aikaa blogien yhtiön sisäiseen kommentointikierrokseen ennen niiden julkaisemista.
  4. Kirjoita napakoita juttuja, joissa on selkeästi rajattu aihe. Liian laajan ja monimutkaisen aiheen käsittely lyhyessä blogissa tuottaa helposti vain yleisluontoisia toteamuksia ja latteuksia.
  5. Blogien tulee tarjota kohderyhmien kannalta relevanttia tietoa, mielenkiintoisia analyyseja ja tuoreita näkökulmia. Oman yhtiön ja sen tuotteiden suoraviivainen mainonta eivät ole kiinnostavia aiheita lukijoille.
  6. Jos blogin aihetta on käsitelty julkisuudessa paljon, kirjoita siitä vain jos sinulla on aiheeseen jokin omalaatuinen tai vielä esiin nostamatta jäänyt näkökulma.
  7. Kiinnitä erityistä huomiota otsikoiden iskevyyteen.
  8. Markkinoi blogiasi. Levitä linkkejä sosiaalisessa mediassa yhtiön ja henkilökohtaisten tilien, aiheeseen sopivien keskusteluryhmien ja muiden kohderyhmien kannalta relevanttien kanavien kautta. Voit halutessasi ostaa lisänäkyvyyttä some-kanavissa.
  9. Mittaa tuloksia. Käytä Google Analyticsiä ja muita some-työkaluja seurataksesi työnne tuloksia.
  10. Blogien tulee tukea yhtiön strategiaa. Tulosten osalta ei kannata odottaa pikavoittoja vaan kyse on pitkäjänteisestä positiivisten mielikuvien ja yhtiön brändin rakentamisesta.

Olemme juuri aloittamassa bloggaamisemme syyskautta ja haluamme palvella lukijoitamme entistä paremmin. Otamme mielellämme vastaan palautetta ja toiveita digitaaliseen liiketoimintaan liittyvistä kysymyksistä, joita haluaisitte meidän käsittelevän.

Mistä aiheista sinä haluaisit meidän kirjoittavan tulevan syksyn aikana?

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.