Muutos on mahdollisuus

Maailmanlopunennustusbisneksessä haasteena on se, ettei kukaan halua olla kaverisi. Ei kukaan halua tulla kahville kuulemaan, miten liiketoiminnalta katoaa pohja pois ja työpaikat katoavat Itä-Suomesta Kiinaan. Olen muutamaan kertaan kirjoittanut siitä, miten digitaalinen murros ja sosiaalisen median kasvu aiheuttaa valtavia muutoksia lähes kaikille aloille, mutta yksinäisyydessäni olen päättänyt muuttaa viestini kulmaa.

Muutos ei ole paha asia, muutos on mahdollisuus. Sodan jälkeinen sukupolvi ei rakentanut metsä- ja metalliteollisuuteen perustuvaa talouttamme miettimällä, että ”sota hävittiin, Karjala meni ja sotakorvauslaskua ei varmaan ikinä saada maksettua.” He keksivät Suomen uudelleen. Samoin nyt kun kymmeniä tuhansia uhkaa työpaikkojen menettäminen, voidaan tuhkanripottelun sijaan katsoa, mitä uusia mahdollisuuksia meillä on.

Rovio ja Angry Birds osoittaa sen, että hyvällä tuotteella ja oikealla asenteella on mahdollista rakentaa miljardiluokan globaalia liiketoimintaa muutamassa vuodessa. Aikaisemmin tämä ei olisi ollut mitenkään mahdollista, mutta verkottuneessa maailmassa se on. Meidän ei tule rakentaa uusia Nokioita tai edes uusia Angry Birdsejä, vaan nähdä internetin ja sosiaalisen median avaaman maailmanlaajuisen markkinan mahdollisuudet ja tehdä se oma juttu paremmin kuin kukaan muu. En tarkoita, että kaikkien pitäisi painaa sokeasti kaasua ja tähdätä kasvuyrittäjyyteen, jonka ihannointi on välillä liiankin varauksetonta. Tästä kirjoitti yrittäjä Sami Kuusela erinomaisen kolumnin viime marraskuussa. Meissä kuitenkin on sitä sisua ja periksiantamattomuutta, joka aika ajoin nostaa suomalaisia maailman kärkeen kapellimestareina, autokuskeina, jääkiekkoilijoina tai aivokirurgeina.

Laitetaan siis Seiska pöydälle ja suljetaan telkkari kun Viidakon tähtöset alkaa. Käydään ulkona tervehtimässä maailman kauneinta luontoa ja tehdään yhdessä isoja juttuja. Koska huulten ja sormienheiluttelu ei johda mihinkään heitän ilmaan konkreettisen ajatuksen tulevasta menestysekosysteemistä. Suomessa on vahva design-osaamisen perinne erityisesti teollisessa muotoilussa. Samaan aikaan maailmalla 3D-tulostaminen on kovassa nosteessa ja se tulee lähes varmasti arkipäiväistymään muutamassa vuodessa. Oikeassa etukenossa oleva yritys voi olla luomassa 3d-mallien markkinaa, jonka kasvupotentiaali on valtava.

Tommi Rissanen

Tommin vahvimpia osaamisalueita ovat uudet teknologiat ja palvelut erityisesti liiketoimintamallien ja niiden muutosten näkökulmasta. Hän tuntee perusteellisesti pelien, on-demand-videon sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on erikoistunut lisäksi digitaalisiin ekosysteemeihin ja kehittämistoiminnan arvoverkkoihin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori. Digital Media Finland on valittu palveluntuottajaksi ELY-keskusten tarjoamiin konsultointipalveluihin. Tommi toimii asiantuntijana aihealueella Tuottavuus ja talous, jonka tarkoituksena on pk-yrityksen tuottavuuden, talouden ja digitalisaation edistäminen.

Kommentit