Muotoilun oppeja liiketoiminnan kehittämiseen

Liiketoiminnan kehittäminen on yhdistelmä luovuutta ja prosessien hallintaa. Lisäksi tarvitaan tietoa, kokemusta, ymmärrystä, vuorovaikutustaitoja ja luottamusta.

Konsultilta asiakas odottaa sekä oivalluksia laatikon ulkopuolelta että pätevien työkalujen ja lujien mutta lempeiden prosessien hallintaa. Asiantuntijat pöydän molemmin puolin saavuttavat yhdessä parhaan mahdollisen lopputuloksen aikataulussa pysyen, ja mieluiten hyväntuulisen yhteisen ponnistelun tuloksena.

Eipä ihme, että konsultoinnissa on jo jonkin aikaa käännytty katsomaan muotoilussa käytettyjen prosessien suuntaan. Aiemmin erilliset osaamisalueet nähdään toisiaan täydentäviksi.

Ilmiö näyttää kiihtyvän: esimerkiksi helmikuun loppupuolella suomalainen digimuotoiluyhtiö Idean Enterprise myytiin Capgeminille. Monet liiketoiminnan kehittäjät, myös meillä Digital Media Finlandissa, hankkivat lisää osaamista muotoilun maailmasta. Miksi?

Palvelumuotoilussa on käytössä hyväksi havaittu ja hiottu systemaattinen prosessi, jonka avulla huomio keskittyy koko konseptin luomisen ajan palvelun käyttäjien toimintaan, tarpeisiin ja haluihin. Asiakashavainnot pidetään työn pohjana kaikissa prosessin vaiheissa. Ideat dokumentoidaan, lajitellaan ja kiteytetään.

Eri työkaluin kerätty ja oivallettu tieto ja tunne hyödynnetään aina seuraavassa vaiheessa, ja aiemmin irralliset osaset löytävät kaverin. Konsepti ja sen osat tehdään yhteisesti näkyvämmiksi ja paremmiksi protojen ja pilottien avulla. Prosessi ei siis vähennä luovuutta, vaan päinvastoin.

Laajemmin kyse on prosessien lisäksi design thinkingistä, jonka Fast Company määritteli v. 2006 olevan protokolla ongelmien ratkaisuun ja uusien mahdollisuuksien löytämiseen. Kuulostaa tarpeelliselta kaikenlaisessa kehittämisessä, eikö?

Samaan aikaan on lisääntynyt yritysten tarve löytää kasvua palveluista. Kun yhdistetään palvelullistaminen, palveluiden muotoilu ja asiakasymmärrys, ja heitetään mukaan vielä digitalisaation aiheuttamat muutokset, uutta liiketoimintaa saattaa työn päätteeksi löytyä yllättävistäkin suunnista.

Kunhan ensin päästään yli termiahdistuksesta. Ei anneta sanahirviöiden estää reipasta liiketoiminnan kasvua!

Liisa Kotilainen

Liisa on digitaalisen median, myynnin ja markkinointiviestinnän vahva ammattilainen, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa, niin uuden suunnittelussa kuin muutosjohtamisessakin. Strategiatyö, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja ideoiden kaupallistaminen ovat henkilöjohtamisen ohella Liisan vahvuusalueita.

Kommentit