We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Muotoiltu muutos

Muotoiltu

Harvassa lienevät ne johtajanpestit, joissa ykköstavoitteena on pitää yrityksen tai yhteisön tilanne täysin muuttumattomana, viis maailman muutoksesta. Siksi on hassua nähdä, miten kokeneetkin yritysjohtajat kompuroivat muutosjohtamisen perustaidoissa. Tai loukkaantuvat, jos henkilöstö vastustaa.

Yksi ensimmäisistä tehtävistä on tunnistaa muutos ja sen koko. Yhdelle pienenpieni eroavaisuus entiseen tapaan toimia voi olla toiselle tosi suuri ja mullistava muutos. Tai ainakin tuntua siltä, kunnes hän saa lisätietoja ja voi arvioida itse. Yksisuuntaisen tiedottamisen lisäämisen sijasta voisimme harkita myös empatiaa ja jakamista. Miksi ajattelisimme, että me yksin olemme parhaita arvioimaan, onko ehdottamamme muutos paras mahdollinen?

Tarvitaan siis empatiaa, kuulemista ja asettumista katsomaan asiaa toisen vinkkelistä. – Hetkinen, tämähän kuulostaa samalta kuin asiakasymmärryksessä? Kyllä vain, kyse on samasta asiasta. Design thinkingin ja palvelumuotoilun prosesseja, työkaluja ja ajattelutapoja voi hyödyntää sekä toiminnassa asiakkaiden suuntaan että oman henkilöstön kanssa.

Prosessi voi olla vaikkapa seuraava: ongelman määrittely yhdessä, erilaisten lähestymisten villi ideoiminen, valittujen visualisoitujen ajatusten testaaminen protoina ja MLP:einä (minimum lovable producteina), testaaminen, palautteen kerääminen ja yhteisten jatkovalintojen tekeminen. Ehkäpä tämä on myös työyhteisölle hauskempaa ja sitouttavampaa verrattuna siihen, että tehdään vaan kyselemättä niin kuin hallitus päätti tai johto käski.

Etenkin hr-asiantuntijoille design thinking ja muutosten muotoilu voi olla mainio lisä työkalupakkiin. Prosessi on helppo vetää läpi ensin jonkin pienemmän muutoksen osalta, ja ottaa siitä käyttöön niitä elementtejä, jotka itselle ja työyhteisölle tuntuvat kulloinkin luontevimmalta.

Samalla yhdessä tekemisen työtavasta tulee mukana oleville ihmisille tapa toimia myös muiden sidosryhmien kanssa, kuten asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden… ja se taas voi parhaimmillaan johtaa uusien kilpailuetujen löytämiseen.

Työyhteisön toiminta muuttuu asiakaskeskeisemmäksi, kun asiakaspolkuun kuvataan myös yrityksen back office -toiminnot, ja muutetaan prosesseja sen mukaan, mikä on milloinkin tarpeen parhaan asiakaskokemuksen saavuttamiseksi. Kun tätä työtä tekee jatkuvasti, tulee myös vähemmän tarvetta isoihin erillisiin muutosprosesseihin.

Suosittelen! Ja autan mielelläni.

Liisa Kotilainen
Liisa Kotilainen

Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Business designilla vaikuttavaa liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
8.3.2021
Design Thinking

Asiakaskokemus kuntoon digikanavissa

Liisa Kotilainen, 
22.2.2021
Design Thinking

Ota aikaa tulevaisuuksien kuvitteluun

Virpi Martikainen, 
15.2.2021
Design Thinking

Miten business design auttaa johtamisessa

Liisa Kotilainen, 
25.1.2021
Design Thinking

Muotoile liiketoimintasi houkuttelevaksi myös rahoittajalle

Virpi Martikainen, 
18.1.2021
Design Thinking

Design Podcast, työkaluja muutokseen

21.12.2020
Design Thinking
Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu avuksi työyhteisön kehittämisessä

Liisa Kotilainen, 
7.12.2020
Design Thinking

DMF Business Design

Tommi Rissanen, 
17.11.2020
Design Thinking
Faktat

Faktat kuntoon!

Tommi Rissanen, 
15.10.2019
Design Thinking
Kestävää

Kestävää liiketoimintaa

Tommi Rissanen, 
26.8.2019
Design Thinking
Alustatalouden

Alustatalouden liiketoimintamallit osa 2 – miten Uberille kävi?

Tommi Rissanen, 
10.6.2019
Design Thinking
Kyseenalaista

Kyseenalaista toimialasi

Virpi Martikainen, 
13.5.2019
Design Thinking
Uber

Uber näyttää suunnan alustatalouden liiketoimintamalleille

Tommi Rissanen, 
23.4.2019
Design Thinking
Toimintaympäristön

Toimintaympäristön jatkuva muutos haastaa liiketoiminnan reseptit

Virpi Martikainen, 
15.4.2019
Design Thinking
Tv-inventaarien

Tv-inventaarien kehittäjät ja haastajat

Jari Muikku, 
25.3.2019
Design Thinking
Miten

Miten liiketoimintamallia muutetaan?

Tommi Rissanen, 
18.3.2019
Design Thinking
Hullu

Hullu rehellisyys strategiana

Liisa Kotilainen, 
11.3.2019
Design Thinking
Sata

Sata ja yksi neuvoa innovatiivisempaan työkulttuuriin

Liisa Kotilainen, 
4.2.2019
Design Thinking
Luovuuden

Luovuuden taloudellinen voima

Jari Muikku, 
21.1.2019
Design Thinking
Markkinanäkymät

Markkinanäkymät 2019

Jari Muikku, 
7.1.2019
Design Thinking
Sähköposti

Sähköposti joulupukille

Liisa Kotilainen, 
17.12.2018
Design Thinking
Innovaatioita

Innovaatioita eikä kompromisseja

Liisa Kotilainen, 
24.9.2018
Design Thinking
Lue lisää