Muotoiltu muutos

Harvassa lienevät ne johtajanpestit, joissa ykköstavoitteena on pitää yrityksen tai yhteisön tilanne täysin muuttumattomana, viis maailman muutoksesta. Siksi on hassua nähdä, miten kokeneetkin yritysjohtajat kompuroivat muutosjohtamisen perustaidoissa. Tai loukkaantuvat, jos henkilöstö vastustaa.

Yksi ensimmäisistä tehtävistä on tunnistaa muutos ja sen koko. Yhdelle pienenpieni eroavaisuus entiseen tapaan toimia voi olla toiselle tosi suuri ja mullistava muutos. Tai ainakin tuntua siltä, kunnes hän saa lisätietoja ja voi arvioida itse. Yksisuuntaisen tiedottamisen lisäämisen sijasta voisimme harkita myös empatiaa ja jakamista. Miksi ajattelisimme, että me yksin olemme parhaita arvioimaan, onko ehdottamamme muutos paras mahdollinen?

Tarvitaan siis empatiaa, kuulemista ja asettumista katsomaan asiaa toisen vinkkelistä. – Hetkinen, tämähän kuulostaa samalta kuin asiakasymmärryksessä? Kyllä vain, kyse on samasta asiasta. Design thinkingin ja palvelumuotoilun prosesseja, työkaluja ja ajattelutapoja voi hyödyntää sekä toiminnassa asiakkaiden suuntaan että oman henkilöstön kanssa.

Prosessi voi olla vaikkapa seuraava: ongelman määrittely yhdessä, erilaisten lähestymisten villi ideoiminen, valittujen visualisoitujen ajatusten testaaminen protoina ja MLP:einä (minimum lovable producteina), testaaminen, palautteen kerääminen ja yhteisten jatkovalintojen tekeminen. Ehkäpä tämä on myös työyhteisölle hauskempaa ja sitouttavampaa verrattuna siihen, että tehdään vaan kyselemättä niin kuin hallitus päätti tai johto käski.

Etenkin hr-asiantuntijoille design thinking ja muutosten muotoilu voi olla mainio lisä työkalupakkiin. Prosessi on helppo vetää läpi ensin jonkin pienemmän muutoksen osalta, ja ottaa siitä käyttöön niitä elementtejä, jotka itselle ja työyhteisölle tuntuvat kulloinkin luontevimmalta.

Samalla yhdessä tekemisen työtavasta tulee mukana oleville ihmisille tapa toimia myös muiden sidosryhmien kanssa, kuten asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden… ja se taas voi parhaimmillaan johtaa uusien kilpailuetujen löytämiseen.

Työyhteisön toiminta muuttuu asiakaskeskeisemmäksi, kun asiakaspolkuun kuvataan myös yrityksen back office -toiminnot, ja muutetaan prosesseja sen mukaan, mikä on milloinkin tarpeen parhaan asiakaskokemuksen saavuttamiseksi. Kun tätä työtä tekee jatkuvasti, tulee myös vähemmän tarvetta isoihin erillisiin muutosprosesseihin.

Suosittelen! Ja autan mielelläni.

Liisa Kotilainen

Liisa on digitaalisen median, myynnin ja markkinointiviestinnän vahva ammattilainen, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa, niin uuden suunnittelussa kuin muutosjohtamisessakin. Strategiatyö, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja ideoiden kaupallistaminen ovat henkilöjohtamisen ohella Liisan vahvuusalueita.

Kommentit