Miten pärjätä alustataloudessa?

Liiketoiminnan menestyjiä ovat tänä päivänä digitaalisten alustojen tarjoajat. Näille alustoille, kuten Facebook, AirBnb, Uber ja Googlekin, on ominaista se, että niiden liiketoiminta perustuu erilaisten käyttäjäryhmien liittämiseen yhteen alustan päällä. Yleensä nämä käyttäjäryhmät ovat mainostajia ja kuluttajia, mutta esimerkiksi AirBnb:n ja Uberin tapauksessa ne ovat palvelun tarjoajia ja palvelun käyttäjiä. Keskeistä on se, että palvelusta on hyötyä kummallekin käyttäjäryhmälle ja ainakin toinen niistä on valmis maksamaan palvelun käytöstä.

Terveyspalveluita tarjoava Mehiläinen aloitti loppuvuodesta 2016 Snäppiklinikan, jossa nuorille annetaan kerran viikossa neuvoja ehkäisy- ja sukupuolitautiasioissa. Palveluun lähetetään anonyymisti kysymyksiä etukäteen ja terveydenhuollon ammattilaiset vastaavat niihin Mehiläisen Snapchat-tilillä. Tämä on erinomainen esimerkki siitä, miten yritys käyttää suosittua somealustaa tarjotakseen ilmaiseksi palvelua, josta on yrityksen potentiaalisille asiakkaille hyötyä. Tämän kaiken tavoitteena on tietenkin saada lisää maksavia asiakkaita ja nostaa yrityksen brändiä kohderyhmässä. Snäppiklinikka myös kasvattaa Mehiläisen intressejä mainostaa Snapchatissa.

Toinen esimerkki. Verkkokauppa.com käynnisti vuonna 2013 hankkeen, jonka tavoitteena oli käynnistää yrityksen omien tuotteiden joukkokehitys Innovaatioakvaario-alustalla. Hankkeen aikana yritys selvitti erilaisia mahdollisuuksia innovaatioakvaarioalustan toteutukseen, mutta ongelmaksi kaikissa niissä osoittautui riittävän käyttäjämäärän houkuttelu. Uuden alustan on pystyttävä tarjoamaan ainutlaatuista lisäarvoa eri käyttäjäryhmille ja tämä oli vaikeaa. Lopulta yritys päätyi rakentamaan Innovaatioakvaarion Facebookiin, jossa sillä oli jo valmiiksi vakaa ja laaja seuraajajoukko. Tämä oli hyvä ratkaisu, koska yritys itse asettautui mainostajan rooliin ja kuluttajille palvelu tuotiin heidän valmiiksi käyttämälleen alustalle.

Alustataloudessa uusien alustojen rakentaminen on äärimmäisen haastavaa. Erityisen vaikeaa alustan rakentaminen on yrityksille, joille se ei ole ydinliiketoimintaa ja sitä tulisikin välttää lähes poikkeuksitta. Kun asiakkaita halutaan osallistaa, kannattaa oman alustan rakentamisen sijaan selvittää tarkasti, mitä alustoja asiakkaat käyttävät ja selvittää, kuinka heidät voi tavoittaa siellä. Omille verkkosivuille asiakasrynnäkköä on turha odottaa.

Tommi Rissanen

Tommin vahvimpia osaamisalueita ovat uudet teknologiat ja palvelut erityisesti liiketoimintamallien ja niiden muutosten näkökulmasta. Hän tuntee perusteellisesti pelien, on-demand-videon sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on erikoistunut lisäksi digitaalisiin ekosysteemeihin ja kehittämistoiminnan arvoverkkoihin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori. Digital Media Finland on valittu palveluntuottajaksi ELY-keskusten tarjoamiin konsultointipalveluihin. Tommi toimii asiantuntijana aihealueella Tuottavuus ja talous, jonka tarkoituksena on pk-yrityksen tuottavuuden, talouden ja digitalisaation edistäminen.

Kommentit