Miten hyödyn itseni mittaamisesta?

Ostin Withingsin wifi-vaa’an vuonna 2012. Olen käyttänyt sitä epäsäännöllisen tasaisesti koko neljän vuoden ajan, vaikka ainoa ilo on ollut nähdä mobiilisovelluksessa painoni kehittyminen. Onneksi olin vaa’an ostaessani tuhdissa kunnossa ja käyrä on mennyt pääasiallisesti oikeaan suuntaan. Pari vuotta sitten hankin Withingsin verenpainemittarin, joka kirjaa otetut tulokset samaan mobiilisovellukseen. Verenpaineen seuraaminen ei ole ihan yhtä kiinnostavaa kuin painokäyrän, mutta se tarjoaa lisää dataa. Mitään todellista hyötyä tuosta datasta ei minulle ole ollut, koska mittaaminen ei ole vaikuttanut millään tavalla käyttäytymiseeni.

Olen kiinnostuneena seurannut aktiivisuutta mittaavien laitteiden ja sovellusten kehitystä. Muutamia olen kokeillut, mutta koska oma urheilupalettini on melko haastava (futis, juoksu, uinti, kahvakuula, jooga), en ole kokenut saavani niistä mainittavaa hyötyä. Näiden lisäksi olen kokeillut sähköisiä ravintopäiväkirjoja, mutta niiden tunnollinen täyttäminen suhteessa niistä saatavaan hyötyyn ei ole ollut tasapainossa ja käyttö on loppunut parissa viikossa.

Kaikki siis kulminoituu hyötyyn. Niin kauan kun itsensä mittaamisesta laitteiden ja sovellusten avulla ei ole riittävästi aitoa hyötyä, ne eivät yleisty laajasti.

Viimeisten viikkojen aikana olen itse saanut kiinni tuosta hyödystä. Ensin ostin Moov now -nimisen laitteen, joka mittaa arkiliikkumisen lisäksi unta, juoksemista ja uintia. Seuraavaksi aloin käyttää My Fitness Pal -sovellusta ruokailujeni kirjaamiseen. Valmiina löytyvien ruoka-aineiden ja viivakoodinlukijan ansiosta sovelluksen käyttö oli tehty riittävän nopeaksi ja helpoksi.

Kriittinen muutos aikaisempaan tapahtui kun huomasin saavani linkattua kaiken mittausdatan samaan Withingsin mobiilisovellukseen. Nyt kun minulla on kaikki terveyteeni vaikuttavat osa-alueet; uni, paino, aktiivisuus ja sydämen toiminta; samassa näkymässä ja voin vaikuttaa aktiiviisesti niiden kehitykseen, tunnen saavani tästä kokonaisuudesta konkreettista hyötyä. Kävelen useammin paikasta toiseen, harkitsen syömisiäni tarkemmin ja yritän nukkua enemmän.

Hyödyn kokemisen kannalta itsensä mittaamisessa on kaksi olennaista seikkaa. Ensinnäkin se, että mittaaminen tapahtuu mahdollisimman automaattisesti tai vähällä vaivalla. Mieluiten niin, ettei tarvitse edes muistaa mittaavansa. Toiseksi se, että mittausdatasta on saatava selkeitä impulsseja käyttäytymisen muuttamiseksi. Kun huomaan, että lenkkeilyllä ja hyvällä unenlaadulla on positiivisia vaikutuksia mittaustuloksiin, on lenkkarit helpompaa vetää jalkaan myös loskakelillä. Olen luonteeltani itsepetturi ja tarvitsen kaiken saatavilla olevan tuen hyvien elintapojen noudattamiseen. Minä koen saavani todellista hyötyä rakentamastani mittausekosysteemistä ja uskon, että kaltaisteni määrä on kasvussa. Seuraavassa vaiheessa tätä tietoa voi jokainen hyödyntää laajemmin jakamalla sen lääkärin, personal trainerin tai vaikka vakuutusyhtiön kanssa. Olennaista on kuitenkin pitää datan jakamisen hallinta ihmisillä itsellään, jotta vältytään Orwellilaisesta maailmankuvasta. Odotan mielenkiinnolla uusia liiketoiminta-avauksia tälle alueelle.

Näkymä Withings-paneeliin

Näkymä Withings-paneeliin

Tommi Rissanen

Tommin vahvimpia osaamisalueita ovat uudet teknologiat ja palvelut erityisesti liiketoimintamallien ja niiden muutosten näkökulmasta. Hän tuntee perusteellisesti pelien, on-demand-videon sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on erikoistunut lisäksi digitaalisiin ekosysteemeihin ja kehittämistoiminnan arvoverkkoihin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori. Digital Media Finland on valittu palveluntuottajaksi ELY-keskusten tarjoamiin konsultointipalveluihin. Tommi toimii asiantuntijana aihealueella Tuottavuus ja talous, jonka tarkoituksena on pk-yrityksen tuottavuuden, talouden ja digitalisaation edistäminen.

Kommentit