We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Media tekee edelleen vain mummopyörää

Media

Polkupyörien tarjonta kehittyy koko ajan.  Uudenlaisia malleja ja uutta teknologiaa tulee joka vuosi.  Valmistajat täyttävät esiin nousseita tarpeita ja luovat uusia.  Syntyy aivan uudenlaisia pyöräilykokemuksia.

Omalta kannaltani tämä tarkoittaa jokakeväistä kuumeilua.  Isompaa rengasta, parempaa joustoa tai mielenkiintoisempaa tekniikkaa pitäisi saada.  Onneksi kiintymys omaan kaksipyöräiseen syttyi taas uudestaan, kun sen kanssa pääsi polulle.

Myös monella muulla alalla tuotevyöry on jo tuttu ilmiö.  Media-alalla tuotevyörystä ei kuitenkaan ole ollut havaintoa.  On ajettu mummopyörällä ja modernimmat fixipyörällä.

Vanhan median logiikka on pitkälti suurtuotannon logiikkaa, jossa mahdollisimman suppea tuotevalikoima tarkoittaa lisää viivan alle.  Digitaalisessa maailmassa logiikka voi olla ja tulee olla erilainen.

Tuotevyöry tarkoittaa toiminnallisesti isoa muutosta.  Tarvitaan kykyä tuottaa lyhyessä ajassa uusia tuotteita pienemmillekin kohderyhmille ja muunnoksia vanhoista.  Käytännössä tähän tarvitaan oman väen lisäksi energisiä kumppaneita ja hyviä alustoja.  Yksin vyöryä ei saa aikaan.

Eri asia on, onko tuotevyöry tarpeen digitaalisessa maailmassa.  Palvelut voidaan rakentaa ymmärtämään käyttäjän tottumuksia ja kiinnostuksen kohteita.  Tätä kautta tuotemuunnosten määrä on sama kuin käyttäjien määrä.  Melkoinen tuotevyöry.

Vastaus on sekä että.  Tarvitaan erilaisia palveluita, mutta yksittäisen palvelun pitää pystyä muuntautumaan käyttäjän mukaan.  On kaupunkipyörää, maastopyörää ja maantiepyörää, mutta renkaiden koko, vaihteiden määrä ja muut ominaisuudet hoidetaan palvelun sisäisesti.

Medialle tämä on iso mahdollisuus.  Käyttäjät saavat tarvitsemaansa ja kuume uusiin palveluihin syttyy.  Siinä on kasvun makua.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.