We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Media-alan Onnibus

Media-alan

Onnibus on kehittänyt ja toteuttanut onnistuneesti disruptiivisen liiketoimintamallin perinteellisellä toimialalla kaukoliikenteessä matkustajien kuljettamisessa. Toisen varsinaisen toimintavuotensa aikana se on ottanut merkittävän markkinaosuuden ja heiluttanut siten sekä perinteellistä linja-autoliikennettä että VR:ää. Onnibus on tähän mennessä ainoana osannut hyötyä linja-autoliikenteen säätelyn purkamisesta.

Vaikka Onnibusin toimialaa voi pitää perinteisenä, menestyksen kaksi päätekijää ovat digitalisaation kovaa ydintä: 1) matkustajalähtöinen toimintatapa ja ymmärrys, mistä ja miten kuluttajat ovat valmiita maksamaan 2) joustava ICT-järjestelmä, joka käsittää muun muassa automatisoidun lipunhinnoittelun ja lipunmyyntipalvelun. Niiden avulla syntyy viime kädessä ero vanhaan ja myös kannattavuus. Täydet bussit ovat jatkuvasti liikkeellä mahdollisimman hyvään lipun hintaan.

Vaikka media-alan digimurros on jo kestänyt, alalla pyristellään ja kärvistellään edelleen. Vähintään yksi jalka on vankasti perinteisessä mediassa ja toinen yrittää löytää tukevaa jalansijaa digitaalisuuden hetteikössä.

Voi olla, että media-alan Onnibus on jo työn alla ja lanseeraus alkaa näinä päivinä. Todennäköisempään kuitenkin on, että se disruptiivinen liiketoimintamalli on vielä haussa. Onnibusin pohjalta voi vetää muutamia johtopäätöksiä:
1) Keskity kuluttajaan ja hänen tarpeisiinsa. Uskalla irrottautua vanhasta ainakin uuden liiketoiminnan kehittämisessä.
2) Määrittele uusi hintataso ja rakenna joustava hinnoittelu. Rakenna liiketoimintaprosessit sen pohjalta.
3) Uskalla panostaa, vähän tekemällä et onnistu. Ole kärsivällinen. Säädä liiketoimintamallia, jos et ensimmäisellä onnistu, ja yritä uudelleen.
4) Kevyet rakenteet, vähän pomoja ja huomio asiakasrajapintaan. Toimi nuukasti ja keskity asiakkaan kannalta tärkeään.
5) Kokoa ICT-järjestelmät, joilla pystyy tukemaan kaikkien muiden kohtien asioita. Kerää parhaat valmiit osat ja teetä vain se, mitä et muutoin saa.

En uskalla ennustaa, syntyykö menestys alan vanhoissa vai uusissa yrityksissä. Varmaa kuitenkin on, että ennemmin tai myöhemmin uuden ajan menestyjä ilmaantuu. Disruptiivisen liiketoimintamallin luomisen edellytyksenä on kyky katsoa vanhaa toimialaa laatikon ulkopuolelta. Uusille yrityksille se on helpompaa kuin vanhoille.

Media-alalla alkaa olla vähitellen kiire. Mikäli mitään ei tapahdu alan sisällä, yllättäjä tulee takavasemmalta ja voittaa.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.