Markkinanäkymät 2019

Me Digital Media Finlandin konsultit olemme jo perinteisesti koonneet vuoden aluksi yhteisvoimin top 10 -listan seikoista, joiden me uskomme vaikuttavan markkinoiden kehitykseen tulevan vuoden aikana.

Toivomme listamme inspiroivan teitä käymään yrityksessänne strategisia keskusteluja ja pohtimaan eri kohtien merkitystä oman toimintanne kannalta. Ottakaa yhteyttä, jos haluatte jatkaa yksityiskohtaisempia keskusteluja näistä ja muistakin teemoista!

  1. Megatrendit kuten ilmastonmuutos ja kestävä kehitys vaikuttavat kuluttajien valintoihin. Erityisesti nuoret ottavat kantaa arvopohjaisten ostopäätösten kautta.
  2. Ihmisten ja koneiden vuorovaikutusmuodot kehittyvät nopeasti kaikilla osa-alueilla, joita ovat mm. ääni- ja eleohjaus, lisätty ja virtuaalinen todellisuus, älyvaatteet ja robotiikka.
  3. Valeuutiset vaativat medioilta vahvoja toimenpiteitä oman uskottavuuden ja luotettavuuden lisäämiseksi. Medialukutaidon merkitys kasvaa edelleen.
  4. Tekoälyyn liittyvä hypekäyrä tasoittuu. Kaikilla toimialoilla keskitytään konkreettisten hyötysovellusten kehittämiseen.
  5. Asiakasarviot muokkaavat kasvavassa määrin kuluttajien valintoja, jolloin yritysten on panostettava asiakaskokemukseen kaikissa kanavissaan. Myös kivijalkakauppojen on viimeistään nyt oltava aktiivisesti läsnä digitaalisissa kohtauspisteissä.
  6. Dataan perustuva liiketoiminta yleistyy kaikilla toimialoilla ja datan arvonmääritys paranee.
  7. Journalismin rooli mediassa puhuttaa edelleen. Markkinoilla nousee esiin erilaisia sisältöjen aggregoijia. Tekoälyyn perustuvat ilmiökartat yleistyvät ja vahvistavat jakelijoiden asemaa.
  8. Audion ja erityisesti puheohjauksen merkitys kuluttajille tarkoitetuissa laitteissa kasvaa. Pienillä kielialueilla potentiaalisten käyttäjämäärien rajallisuus aiheuttaa liiketoiminnan kannattavuuteen liittyviä haasteita.
  9. Fiksu yritys ei enää ulkoista asiakasymmärrystään vaan jalostaa datansa itse luotettuja kumppaneita hyödyntäen.
  10. Innovatiivisuuden ja luovuuden merkitys ymmärretään entistä paremmin kaikilla toimialoilla. Soveltamiskykyisten luovien osaamisten kysyntä kasvaa.

 

Kommentit