Markkinamuutoksesta voi selvitä hengissä

Onneksi olkoon yritysjohtaja/yrittäjä – yrityksesi täyttää tänä vuonna 100, 50 tai 15 vuotta. Mutta selviääkö yrityksesi nyt käynnissä olevasta vallankumouksesta? Monet markkinat ovat juuri nyt muuttumassa peruuttamattomasti.

Asiakkuusstrategian – tai liiketoimintastrategian, joka perustuu asiakastarpeen täyttämiseen – tekeminen voi muuttaa yrityksesi ympäristön muutoksista hyötyväksi. Etenkin, kun jaksat viedä tällaisen strategian toteutukseen asti.

Parahdat varmaankin ”mitä!”. – “Emmehän me olisi menestyneet näin monta vuotta, jos emme olisi aina laittaneet asiakkaan etua ensimmäiseksi. Totta kai toimimme asiakaskeskeisesti. Meillähän on strategiassa kuvakin, jossa asiakas on keskellä! Ja asiakas on arvoissammekin ykkösenä”.

Voi olla, että yrityksesi on poikkeus. Useimmiten käy kuitenkin niin, että pitkään toiminut yritys keskittyy hiomaan prosessinsa, organisaationsa ja kehityksensä entisen menestyksekkään toiminnan ja tuotteen ympärille, eikä huomioi riittävästi asiakkaan käyttäytymisen muutoksia. Kilpailijoina nähdään lähinnä saman toimialan yritykset, eikä huomata, että asiakas täyttääkin nyt tai tulevaisuudessa tarpeensa jollakin ihan muulla – koko toimialan pitää muuttua. Prosessin rasvaaminen entistä tehokkaammaksi ei auta, jos lopputulema ei kiinnostakaan maksajaa. Vanhat lääkkeet eivät välttämättä tepsi.

Kysynnän loppumisen ikävistä seurauksista ei tarvitse pitkään miettiä esimerkkejä. Ei kuluttaja- eikä b2b-markkinassa. Monia ex-menestyjiä yhdistää toiminnan tuote- eikä asiakaskeskeisyys.

Tässä nopea tarkistuslista, jolla voit mitata tilannettasi:

  1. Käsi sydämelle: tiedätkö asiakkaastasi oikeasti tarpeeksi? Ymmärrätkö mitä hän haluaa, mitä muuta hän kuluttaa, miten? Miten hänen maailmansa on muuttunut ja muuttuu esim. nyt digiaikana – ei tuotteesi kannalta vaan kuluttamisen ja ajankäytön kannalta? Ketkä oikeasti ovatkaan kilpailijoitasi?
  1. Milloin viimeksi palkkasit organisaatioosi jonkun muun kuin oman toimialasi osaajan? Jos olet jo huomannut rekrytoida esim. asiakasanalyytikon, oletko varmistanut, että uusi ja vanha löytävät yhteisen kielen eikä uusi ole valtaa vailla oleva eristetty saari? Osaatteko hyödyntää uutta osaamista? Vanha valta nitistää aina uuden, jos sille antaa mahdollisuuden.
  1. Analysoi mielessäsi viimeisimmän johtoryhmän kokouksen sisältö: montako prosenttia ajasta käytitte tuotepuheeseen vs. asiakaspuheeseen? Vai menikö aika johonkin ihan muuhun? Miten itse johdat asiakaskokemustyötä?

Jos huomaat jo tässä kohtaa, että taidat johtaa tuotekeskeistä organisaatiota, pahoittelen, mutta lista jatkuu vielä. Eikä toiminnan kääntäminen ole helppoa. Se voi kuitenkin pelastaa 100, 50 tai 15 –vuotiaan yrityksesi tulevaisuuden.

Liisa Kotilainen

Liisa on digitaalisen median, myynnin ja markkinointiviestinnän vahva ammattilainen, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa, niin uuden suunnittelussa kuin muutosjohtamisessakin. Strategiatyö, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja ideoiden kaupallistaminen ovat henkilöjohtamisen ohella Liisan vahvuusalueita.

Kommentit