Maksu-tv:n muuttuva arvoverkko
Timo Argillanderin ja Jari Muikun liikenne- ja viestintäministeriön tilauksesta laatimassa selvityksessä on kuvattu maksu-tv-markkinoiden nykytila ja sen tärkeimmät lähivuosien kehitystrendit. Suomalainen maksu-tv-liiketoiminta edustaa nykyisellään keskimääräistä kansainvälistä kaupallisen tv-toiminnan tasoa. Maksu-tv:n merkittävin muutostekijä on televisiosisältöjen internetin yli tapahtuvan vastaanoton yleistyminen ja siitä johtuvat muutokset liiketoimintamalleissa sekä kuluttajien katselu- ja ostotottumuksissa.
Perinteisten maksu-tv-arvoverkon toimijoiden roolit muuttuvat, ja alalle tulee sen ulkopuolelta uusia toimijoita. Suuret kansainväliset yhtiöt kuten Google ja Apple voivat potentiaalisesti muuttaa radikaalisti sekä maksu-tv:n ansaintamalleja että kulutustapoja. Muutosvauhti on kuitenkin mitä todennäköisimmin varsin rauhallinen. Sisältötarjonnan määrä kasvaa, mutta se polarisoituu entistä selvemmin kaupallisesti arvokkaimpien elokuva-, tv-sarja- ja urheilusisältöjen osalta ns. high-pay- ja low-pay-tarjonnan välille.
Perinteisten kanavakokonaisuuksien lisäksi myös yksittäisten sisältöjen myynti lisääntyy erityisesti verkossa. Kotimaisen sisältötuotannon osalta kehitys johtaa myös polarisoituneeseen tilanteeseen, jossa halvan tuotannon suhteellinen osuus kasvaa.
Maksu-tv:n kehitystä ohjaavat eteenpäin markkinavoimat ja teknologian kehittyminen. Selvityksessä ei nähty alan lisäsääntelylle erityistä tarvetta. Raportti on luettavissa kokonaisuudessaan täältä.