Mainoskakku uudesta perspektiivistä
Markkinointi-ihmiset seuraavat markkinointiviestinnän kehitystä ”mainoskakkujen” avulla: pieni mainoskakku tarkoittaa mediamainonnan määrää ja suuri mainoskakku kaikkea markkinointiviestintää. Vuonna 2012 pienen mainoskakun koko oli 1,4 miljardia euroa ja suuren mainoskakun 3,4 miljardia euroa.
Maan tapa on esittää mainoskakut aina piirakkakaaviona, joista ilmenee markkinointirahan jakautuminen tarkasteluvuonna.
Tarvitsimme erääseen toimeksiantoomme kuvaajaa markkinointiviestinnän eri lajien kehityksestä pidemmältä ajalta. Emme löytäneet tällaista kuvaa mistään, joten teimme sen itse. Saammeko esitellä: mainoskakku uudesta perspektiivistä!
Markkinointiviestinnän määrä Suomessa, miljoonia euroja
Luvut: Mainonnan neuvottelukunta