Mainoskakku uudesta perspektiivistä – markkinointiviestinnän kehitys 2007-2013

Markkinointi-ihmiset seuraavat markkinointiviestinnän kehitystä ”mainoskakkujen” avulla: pieni mainoskakku tarkoittaa mediamainonnan määrää ja suuri mainoskakku (eli iso mainoskakku) kaikkea markkinointiviestintää. Vuonna 2013 Suomessa pienen mainoskakun koko oli 1,2 miljardia euroa ja suuren mainoskakun 3,1 miljardia euroa. Pienen kakun arvo putosi edellisestä vuodesta 8 % ja suuren kakun 4 %. Julkaisimme vuosi sitten ensimmäistä kertaa oman versiomme mainoskakun datasta. Vuosittaisten piirakkakuvien (”kakkujen”, siis) asemesta esitämme eri markkinointiviestinnän muotojen kehityksen viivakaaviona.

Suuri mainoskakku 2007-2013Markkinointiviestinnän kehitys Suomessa 2007-2013. Luvut miljoonia euroja. (Luvut Mainonnan neuvottelukunta, analyysi Digital Media Finland.)

Tämän vuoden kaaviossa purimme aiemmin niputtamamme ”menekinedistämisen” tarkempiin luokkiin. Lisäksi jätimme pois vaikeasti tilastoitavat ryhmät ”painetut hakemistot” ja ”muut tuotantoyhtiöt”. Lukuja tulkittaessa on hyvä muistaa, että nämä tilastoinnit sisältävät monenlaisia epätarkkuuksia markkinointiviestinnän muotojen kehittyessä ja erilaisten markkinointimuotojen raja-aitojen poistuessa. Kaavion perusteella teemme mm. seuraavat huomiot:

  • Mediamainonnan osalta lehdet laskevat jyrkästi ja verkko nousee jyrkästi, kun taas televisio, radio ja ulkomainonta pysyvät ennallaan; verkkomedia ohitti osoitteellisen suoran
  • Osoitteettoman suoran monen vuoden kasvu on taittunut ja sen volyymi on vakiintunut
  • Osoitteellinen suora ja telemarkkinointi ovat kääntyneet laskuun
  • Sähköposti- ja mobiilisuora nousee tasaisesti ja on saavuttanut jo ulkomainonnan tason
  • Markkinointiviestinnän suunnittelu kasvaa tasaisesti
  • Menekinedistämisen muodot (messut, sponsorointi, myymälämateriaalit ja liikelahjat) kehittyvät kukin varsin tasaisesti

Otamme tänäkin vuonna mielellämme vastaan kommentteja ja palautteita laskelmistamme ja analyyseistämme. Kiinnostuneet voivat tutustua lukuihin tarkemmin ja ladata laskeman luvut avoimen datan hengessä täältä! Analyysijulkistuksemme jatkuvat tammikuussa, jolloin julkistamme listamme alkavan vuoden isoista digitrendeistä.

Timo Argillander

Timo toimii sijoitusyhtiö IPR.VC:n managing partnerina ja Digital Media Finlandissa neuvonantajana. Timolla on pitkä kokemus strategiatyöstä ja muutoshankkeiden läpivienneistä yrittäjän, ammattijohtajan, konsultin ja sijoittajan rooleissa. Timon erikoisalaa ovat muuttuvien liiketoimintaympäristöjen ansaintamallit ja teknologiamuutosten tulkinta.

Kommentit