Laadukas sisältömarkkinointi kasvaa edelleen

Markkinoinnissa teknologioiden hyödyntämisen, viestien personoinnin ja dataohjauksen lisäksi pitäisi olla myös jotakin sanottavaa.

Tarinankerronnan taika ja teho eivät ole kadonneet minnekään uusien kanavien ja teknisten mahdollisuuksien myötä. Päinvastoin. Portinvartijoiden roolin vähentyessä ja suorien kanavien myötä tiedon määrä on räjähtänyt, ja vain tarttuva ja oivaltava viesti löytää vastaanottajan.

Jos vähän kärjistetään, ennen markkinointi oli ostamista. Nyt se on sisällöntuotantoa. Ennen viestejä lähti harvakseltaan ja niitä loivat ammattilaiset. Nyt meidän kaikkien pitää itsekin osata tuottaa sisältöä ja oivaltaa, millainen sisältö sopii brändillemme ja viestii siitä tehokkaimmin. Ammattilaiset voivat auttaa esim. brändin oman äänen löytämisessä ja sisältöstrategian luomisessa.

Tietenkin sisällön tuottaminen tuntuu alussa vähän pelottavalta. Riittääkö meillä edes asiaa uutiskirjeisiin, eri somekanaviin, blogeihin ja verkkopalveluumme? Eikö esite ja henkilökohtainen myyntikäynti enää riitäkään? Ja jonkun pitäisi todella päivystää chatissä ja kirjoittaa itse sinne jotakin, heti? Ai vielä videoitakin? Ja natiivia?

Lisäksi tarvitaan personointia, kykyä levittää viestiä, ja alussa mainittua dataohjausta ja analytiikkaa. Kampanjoinnin sijasta luodaan ja hellitään suhdetta asiakkaisiin ja tuotetaan heille, ja heidän kanssaan, jatkuvasti merkityksellistä sisältöä, joka vahvistaa brändiä.

Vanhinta – ja edelleen tehokasta – sisältömarkkinointia ovat laadukkaat asiakaslehdet. Modernista esimerkistä käy vaikkapa Raymond. Monivuotiseksi ja monikanavaiseksi rakennettu yhteisöllinen sisältöstrategia voi siivittää vaikkapa asuntokauppaa niin, että tuleva asukas ei ole ostamassa vain kämppää vaan sisäänpääsyä kaupunginosayhteisöön.

Tuntuuko vaikealta? Ei hätää. Netistä löytää loputtomasti loistavia neuvoja, tarinoita ja kokemuksia myös sisältömarkkinoinnista. Niinhän se toimii, sisällön kautta.

Liisa Kotilainen

Liisa on digitaalisen median, myynnin ja markkinointiviestinnän vahva ammattilainen, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa, niin uuden suunnittelussa kuin muutosjohtamisessakin. Strategiatyö, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja ideoiden kaupallistaminen ovat henkilöjohtamisen ohella Liisan vahvuusalueita.

Kommentit