Kuluttajaleasing, houkutteleva vaihtoehto

Oman auton omistaminen ei ole enää välttämätöntä Helsingin keskustassa ja yhteiskäyttöautojen suosio kasvaa sen myötä. Yhteiskäyttöautoista esimerkkejä ovat Go now!  ja DriveNow  palvelut. Mielenkiintoisia ja hyviä vaihtoehtoja, jos ne sopivat kuluttajan arkeen. Mutta aina ei näin ole, varsinkin jos kuluttaja haluaa ja tarvitsee auton kokonaan omaan käyttöönsä.

Oman auton omistaminen ei puolestaan ole aina välttämättä järkevin ratkaisu, kun tarve on suurempi kuin yhteiskäyttöauto mahdollistaa. Kuluttajaleasing on yksi vaihtoehto ja se tuntuu kasvattavan suosiotaan vähitellen.

Tärkein valintakriteeri kuluttajalle on varmasti leasingauton kustannus verrattuna omaan ostettuun autoon. Tämä vertailu ei ole aivan helppoa, mutta esimerkiksi autotalli.com:n hintavertailusta on apua ja sen laskurilla voi itsekin tehdä kustannusvertailua.

Sivuilta löytyy esimerkit keskihintaisesta ja kalliista autosta ja siitä, millaiset kustannukset ovat leasingilla tai jos ostaa uuden auton.  Keskihintaisella autolla erotus on neljässä vuodessa noin 2 000 € oman auton eduksi, mutta kalliimmalla autolla jo yli 20 000 € oman auton eduksi. Omasta autosta luopuminen vapauttaa pääomia muuhun käyttöön.

Edellä oli pelkkä taloudellinen tarkastelu. Leasingautoon liittyy kuluttajan kannalta muitakin näkökulmia. Ympäristöystävällisyyden vaatimus ja teknologinen kehitys ovat asioita, joita kannattaa myös miettiä. Päästövähennystavoitteet ovat kovat, ja sähköautojen ja hybridien kehitystä tapahtuu koko ajan. On vaikeaa ennustaa, millainen on tilanne 3-5 vuoden päästä ja millaisia vaatimuksia tulee jatkossa viranomaisten taholta.

Jos haluaa seurata teknistä kehitystä ja olla mukana ilmastotalkoissa, voi olla järkevää hankkia leasingauto, jonka voi vaihtaa teknisesti kehittyneempään 3-4 vuoden päästä.

Tulevaisuudessa myös itseohjautuvilla autoilla on ennusteiden mukaan merkittävä rooli liikenteessä. On arvioitu, että vuoteen 2035 mennessä 20 prosenttia kaksista autoista on itseohjautuvia. Niiden kehityksessä pitää kuitenkin vielä tapahtua paljon. Erityisesti turvallisuushaasteet mietityttävät sekä kuluttajia että kehittäjiä.

Yhteiskäyttöautojen, kuluttajaleasingin ja itseohjautuvien autojen ympärille rakentuu ekosysteemi. Yksi tavoite on ollut tehdä palvelut kuluttajalle mahdollisimman helpoksi liittämällä yhteen leasing tai hetkellinen käyttö, vakuutukset ja huolto. Mukana olevien yritysten tavoite on kasvattaa liiketoimintaa ja saada uskollisia asiakkaita. Aika näyttää, mitä nämä uudet auton käytön mahdollisuudet vaikuttavat omistusautojen markkinoihin.

Kristiina Markkula

Kristiina on pitkän kokemuksen omaava media-alan monipuolinen ammattilainen. Hänen vahvuusalueitaan ovat erityisesti toimiala- ja kohdennetut strategiat, tutkimus- ja kehitystoiminta, asiantuntijaorganisaation johtaminen sekä projektijohtaminen. Kristiinalla on myös vahva kokemus hankkeiden suunnittelusta ja toteuttamisesta niin digitaalisessa kuin perinteisessä mediassa. Aiemmassa tehtävässään Kristiina on keskittynyt erityisesti lehti- ja kirjaliiketoiminnan digitalisoitumisen haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Kommentit