We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Kuka omistaa digisisällöt?

Kuka

Näyttelijä-laulaja Bruce Willis rähisi äskettäin julkisuudessa iTunesin käyttöehdoista. Hänen oikeustajuaan loukkasi syvästi se, että hän ei voi antaa mittavaa iTunes-musiikkikokoelmaansa perintönä lapsilleen. Willisin purkausta seuranneen debatin ydinkysymykseksi nousi se, kuka itse asiassa omistaa ja tulisi omistaa digitaaliset sisällöt.

Kuluttajille on keskimäärin vaikeaa ymmärtää fyysistenkin sisältötuotteiden osalta, mitä hän on saanut vastineeksi ostettuaan esimerkiksi musiikkia sisältävän CD-levyn. Kuluttaja ei saa tällöin omistusoikeutta itse sisältöön vaan fyysisen pakkauksen ja tallennealustan sekä luvan musiikin yksityiseen käyttöön. Sisällön julkista käyttöä, kopiointia ja kaupallista jatkohyödyntämistä säätelevät puolestaan kansalliset ja EU-tason lait.

Tilanne on jossain määrin verrattavissa omistusasumiseen kerrostalossa. Asukas ei suinkaan omista huoneistonsa seiniä ja kattoja vaan asunto-osakeyhtiö, ja hänen ostamansa osakkeet oikeuttavat asumisen kyseisessä huoneistossa.

Digitaalisten sisältöpalvelujen käyttölisenssien luonne on entistä kauempana kuluttajien maalais- tai kaupunkilaisjärjen mukaisesta päättelystä. Esimerkiksi Willisin tapauksessa peruskuluttajan on vaikeaa ymmärtää, miksi yksi perheenjäsen ei voi siirtää rahalla ostamiaan tiedostoja toiselle perheenjäsenelle samalla tavalla kuin Bruce voi lahjoittaa laillisesti vaikkapa DVD-levynsä lapsilleen.

Willisin tarinan keskeinen opetus on, että jos digitaalisten sisältöpalvelujen käyttöehdot ovat jatkossakin voimakkaassa ristiriidassa kuluttajien oikeus- ja kohtuustajun kanssa, tämä tulee aiheuttamaan runsaasti ongelmia palveluntarjoajille.

Vielä tärkeämpi kysymys on, kuinka moni ylipäänsä lukee laillisesti hankkimiensa sisältöjen ja sisältöpalvelujen tai lataamiensa ohjelmistojen käyttöehtoja? Ne ovat nykyisellään lähinnä juristerian kukkatarhoja, mutta pidemmällä aikavälillä ne voivat sisältää kuluttajansuojaa ja ansaintaa koskevan aikapommin. Sen purkaminen on koko sisältöekosysteemin etujen mukaista.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.