Konsultti on kirosana

Hei, olen Tommi. Olen liikkeenjohdon konsultti.

Elämä konsulttina ei ole helppoa. Ammattikunnan arvostus ei ole kirurgien tai opettajien tasoa, vaan mittauksissa päädytään aina häntäpäähän myymäläetsivän, teurastajan ja vahtimestarin taakse. Vuoden 2007 mittauksessa sentään avainasiakaspäällikkö jäi taaksemme. Kulunut talvi on ollut kylmä paitsi luonnossa, myös konsulteille. Pekka Himasen julkinen mestaus aloitti kurituksen. Tämän jälkeen paheksuttiin huippu-urheilun muutosryhmän saamattomuutta ja viimeisimpänä naulana arkussa ilmestyi Hanna Kuuselan ja Matti Ylösen kirja “Konsulttidemokratia”, jossa konsulttien piikkiin laitetaan julkishallinnon muuttuminen tehottomaksi.

Edellä mainittuihin esimerkkeihin kohdistunut kritiikki on ollut aiheellista. Himasen työstä on puuttunut läpinäkyvyys, mikä on julkisin varoin rahoitetuissa hankkeissa erittäin tärkeää. Ulkopuolisen silmin myöskään tavoiteasetannassa ei olla onnistuttu. Huippu-urheilun muutosryhmän työssä panos-tuotos -suhde ei ole tasapainossa. Konsulttien työn arvoa voi harvoin mitata sivumäärällä, mutta selkeästi tässä työssä on rahalle saatu heikosti vastinetta. Osin tähän on varmasti ollut syynä puutteet työn ohjauksessa. Konsulttidemokratian tapauksessa näyttää siltä, että asiakkaan osto-osaaminen on ollut heikompi kuin konsulttien myyntiosaaminen. Nämä analyysit eivät perustu syvälliseen analyysiin eivätkä varmasti osu täysin oikeaan, mutta kaikki mainitut ongelmat ja virheet ovat valitettavan yleisiä.

Me emme halua löytää itseämme seuraavasta lööpistä emmekä aiheuttaa lisää konsulttivitsejä. Siksi pyrimme toimimaan seuraavien periaatteiden mukaisesti:

  1. Varmistamme työn tavoitteet asiakkaan kanssa ennen työn aloittamista, tarkistamme etenemisen tavoitteiden mukaan työn aikana ja käymme tavoitteiden toteutumisen läpi työn loppupalaverissa
  2. Kannamme vastuun sovittujen tulosten saavuttamisesta
  3. Pyrimme osallistamaan asiakkaan työhön sen aikana, jolloin vältämme väärinymmärrykset ja asiakkaan oma osaaminen lisääntyy
  4. Olemme hintamme arvoisia.

Konsultteja on helppo vihata. Me olemme saaneet olla mukana kehittämässä monia hienoja yrityksiä ja uskomme, että meistä voi myös tykätä. Teemme parhaamme sen eteen, että näitä syitä saadaan lisää.

Tommi Rissanen

Tommin vahvimpia osaamisalueita ovat uudet teknologiat ja palvelut erityisesti liiketoimintamallien ja niiden muutosten näkökulmasta. Hän tuntee perusteellisesti pelien, on-demand-videon sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on erikoistunut lisäksi digitaalisiin ekosysteemeihin ja kehittämistoiminnan arvoverkkoihin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori. Digital Media Finland on valittu palveluntuottajaksi ELY-keskusten tarjoamiin konsultointipalveluihin. Tommi toimii asiantuntijana aihealueella Tuottavuus ja talous, jonka tarkoituksena on pk-yrityksen tuottavuuden, talouden ja digitalisaation edistäminen.

Kommentit