Timo Argillander – Blogi
Koneet ovat jo pitkään olleet osa ihmisten arkea sekä työssä että kotona. Teollinen vallankumous toi aikanaan suuren mullistuksen teollisiin tuotantomenetelmiin. Vuoden 2019 markkinanäkymien listassamme toteamme, […]
- ääniohjaus
- ar
- eleohjaus
- ihmiset
- koneet
- markkinanäkymät
- robotiikka
- VR
- vuorovaikutus
Viime viikolla pidetyssä Slush-tapahtumassa käytiin jälleen lukemattomia keskusteluja startup-yritysten ja sijoittajien kesken. Eittämättä yksi keskeisistä keskusteluteemoista oli rahoitus ja sen saamisen edellytykset. Nopeaan kansainväliseen kasvuun […]
- liikeetoimintamalli
- markkinatarve
- oma pääoma
- rahoittajaesitys
- rahoitus
- Slush
- startup
- startup-yritys
- tiimi
Johtoryhmän ja hallituksen kokouksissa seurattavia vakiomittareita ovat edellisen kvartaalin myyntiluvut ja kannattavuus. Nämä niin sanotut peräpeilin mittarit kertovat, paljonko rahaa on tullut kassaan ja millaisella […]
- hallitus
- johtoryhmä
- lopputulos
- mittaristo
- mittarit
- strategia
- strategiatyö
- tavoitteet
- toiminta
Kauppakamareiden pk-hallitusbarometrin mukaan pk-yrityksissä on huoli hallituksen osaamisesta yrityksen tulevien haasteiden kannalta. Pullonkaulana on hallitusten vähäinen vaihtuvuus, jolloin uutta osaamista ei virtaa hallitukseen. Kansainvälistyminen ja […]
- hallitus
- hallitustyöskentely
- johtoryhmä
- pk-hallitusbarometri
- pk-yritys
- strategia
- tulevaisuuden ennakointi
- ulkopuolinen jäsen
Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n soveltaminen alkaa kuluvan viikon perjantaina, 25. toukokuuta. Tietosuoja-asetus velvoittaa sanktioiden uhalla kaikki organisaatiot laittamaan kaikki henkilötietoja sisältävät rekisterit, kuten asiakasrekisterit, […]
- asiakasrekisteri
- gdpr
- henkilötiedot
- kilpailuetu
- liiketoimintahyödyt
- rekisterit
- tietosuoja
Digitaalisen markkinoinnin ammattilaiselle tekoälyyn perustuvat työmenetelmät ovat mitä todennäköisimmin jo arkipäivää. Ellei näin ole, niin on aika pistää töpinäksi. Tekoälyn ennakoidaan olevan keskeisin teknologia, joka […]
- asenne
- digitaalinen markkinointi
- liiketoiminnan kehittäminen
- osaaminen
- teknologia
- tekoäly
Sensorien tuottamalla ja IoT:n eli esineiden internetin välittämällä datalla tehdään jatkossa eri toimialoilla mittavia kustannussäästöjä ja kehitetään uusia palveluja. Markkinan kasvuennusteet ovat huimat. Tutkimustalo Gartner […]
- iot
- IoT-markkina
- liiketoiminnan kehittäminen
- mobiilimaksaminen
- NB-IoT
- Pyeongchang
- uudet palvelut
- Visa
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen on viime vuosina kärsinyt inflaatiosta erityisesti nuorten kasvuyritysten keskuudessa. Ketterän kehittämisen nimissä halutaan lähteä testaamaan liikeideaa ilman muodollista suunnittelua. Liiketalouden tutkijoiden keskuudessakin on […]
- liiketoiminnan suunnittelu
- liiketoimintasuunnitelma
- rahoitus
- sparrausapu
- Strategic Entrepreneurship Journal
- tutkimus
Palveluseteli on varteenotettava malli julkisin varoin tuettujen asiantuntijapalveluiden hankintaan. Siitä on alkanut kertyä jo käytännön kokemuksia pilottien kautta. Tekes lanseerasi innovaatiosetelin kokeilukäyttöön syksyllä 2016. Se […]
- asiantuntijapalvelu
- businessoulu
- innovaatioseteli
- innovaatiosetelijärjestelmä
- palveluntuottaja
- palveluseteli
- palvelusetelimalli
- tampere
- tekes
- tuotekortti
- yrityspalveluseteli
Startup-yritykset tuntuvat enemmän tai vähemmän vieroksuvan strategiatyötä. Kenties osittain siksi, että ei tiedosteta mitä hyötyä siitä on ja osittain siksi, että strategiatyön tekeminen mielletään suurten […]
- startup
- startup-yritys
- strategia
ELY-yrityspalvelut ts. yritysten kehittämispalvelut muodostuvat tällä hetkellä ELY-keskuksen tarjoamista konsultointi- ja koulutuspalveluista sekä rahoituspalveluista. Esimerkki ELY-yrityspalveluista on konsultointipalvelu, josta yritys maksaa 300 euroa + alv […]
- ELY-yrityspalvelut
- innovaatioseteli
- kasvupalvelu
- kosultointipalvelut
- maakuntauudistus
- palveluseteli
- yrityspalvelut
- yritysten kehittämispalvelut
Virpi pohtii Markkinointi&Mainonnan blogikirjoituksessa internetin väärinkäyttöä. Lue Virpin blogi täältä.
- internet
- kyberturvallisuus
- pahikset
- uber
- väärinkäyttö
Olisiko markkinoilla tilaa palvelualustalle, josta startup-yritykset saisivat ostaa pilotteihinsa ketterän kehittämisen ja digitaalisen liiketoiminnan ymmärryksellä varustettua markkinointiosaamista järkevään hintaan? Lue Virpin IAB:n sivuilla julkaistu blogikirjoitus […]
- markkinointi
- markkinointiosaaminen
- palvelualusta
- startup-yritys
Iso joukko ikäihmisiä ei ole vielä löytänyt tietään internetin ihmeelliseen maailmaan ollenkaan. Lue Virpin blogikirjoitus tästä internetin hukatusta mahdollisuudesta Markkinointi&Mainonnan sivuilta.
- digikehitys
- ikäihmiset
- internet
- internet-talous
- tubettaja
Strategia, markkinaselvitys, kilpailija-analyysi, sparraus, fasilitointi, hallitustyöskentely, muutoshankkeet ja niin edelleen. Nämä ovat liikkeenjohdon konsulteille tuttuja termejä, joiden merkitys ei aina avaudu muille. Mitä me konsultit […]
- konsultti
- liikkeenjohdon konsultit
- markkinaselvitystyö
- strategiatyö
- toimeksianto
- trendit
Digitaalisen maailman liiketoiminta vaatii uudenlaista strategista ajattelua. Parhainkaan digiosaaja ei pelasta yritystä, joka ei ole itse halukas virittäytymään oikealle muutoksen taajuudelle. Lue Virpin blogikirjoitus Markkinointi&Mainonnan […]
- digiboosti
- digitalisointi
- liiketoiminta
- liiketoimintamalli
- strateginen ajattelu
Hyviä uutisia meille liikkeenjohdon konsulteille: kahden viimeisen vuoden aikana konsulttibisnes on kasvanut Suomessa tasaista viiden prosentin tahtia, mikä on selkeästi kansantalouden kasvua reippaampaa. Ehkäpä suomalaisetkin […]
- ely-keskus
- kehityshankkeet
- konsultointi
- liikkeenjohdon konsultit
- osaamishissi
- rahoitus
- Tekes-hankkeet
Mobiilisovelluksista on tullut ensisijainen käyttöliittymä, jolla kuluttajat ovat yhteydessä mediaan, yrityksiin ja toisiinsa. Virpi kirjoittaa IAB:n blogissa mobiilisovellusten merkityksestä markkinoinnin työkaluna.
- App Annie
- käyttäjädata
- markkinointi
- mobiilisovellus
- sovellusmarkkinat
“Useiden rinnakkaisten verkostoitumisen suuntien ja muotojen hallinta vaatii yrityksiltä strategista osaamista.” Tietoisesti rakennetut liiketoimintaverkostot voivat taipua tötterölle eli saavuttaa tavoitteensa ja tuoda toimijoille halutut hyödyt. […]
- ekosysteeminen
- liiketoimintaverkostot
- luottamus
- strateginen osaaminen
- verkosto
- verkostot
Ketteriä menetelmiä voidaan soveltaa myös liiketoiminnan kehittämiseen. Silloin on tärkeää huolehtia selkeistä yhteisistä tavoitteista ja epäonnistumisenkin sallivasta toimintakulttuurista. Lue Virpin blogi Markkinointi & Mainonnan sivuilta.
- iterointi
- ketteryys
- liiketoiminnan kehittäminen
- tavoitteet
Suomessa on vieläkin liian suppea joukko ihmisiä, joiden asenne internetin tuomia mahdollisuuksia kohtaan on positiivinen. Mistä lääkkeet tähän vajeeseen? Lue blogikirjoitus aiheesta Markkinointi&Mainonnan sivuilta.
- digitalisoituminen
- ekosysteemi
- ekosysteemiajattelu
- internet
- Julius Yego
- osaamisloikka
- osaamisvaje
Strategiatyö ei synny itsestään, vaan se vaatii pitkäjänteistä työtä. Osaatko välttää strategiatyön kompastuskivet? Lue Virpin blogikirjoitus aiheesta Markkinointi & Mainonnan sivuilta.
- strategia
- strategiatyö
- strategiset valinnat
- tahtotila
- toimintasuunnitelma
- työkalut
Mikä voisikaan olla otollisempi aika muistuttaa tavoitteiden asettamisen tärkeydestä kuin se hetki, jolloin on juuri pelattu jääkiekon maailmanmestaruudesta. Toki mikä tahansa muukin huippu-urheilutapahtuma kelpaisi. Joukkueurheilu […]
- digitalisoituminen
- kansainvälinen kilpailu
- kansainväliset markkinat
- tavoite
- tavoitteet
- visio
Uudet palvelut muuttavat käyttötottumuksia. Ne puolestaan luovat uutta kysyntää palveluille. Lue Virpin blogikirjoitus palvelukehityksen positiivisesta kehästä Markkinointi&Mainonnan sivuilta.
- ekosysteemi
- innovaatio
- käyttötottumus
- palvelukehitys
- uudet palvelut
- uusi teknologia