Ikean uusi liiketoimintamalli
Konsulttien lempilapsi liiketoimintamalleista puhuttaessa on aina ollut Ikea. Yritys on kuitenkin muutaman viime vuoden aikana toteuttanut kaksi radikaalia liiketoimintamalli-innovaatiota.
Tommin vahvimpia osaamisalueita ovat uudet teknologiat ja palvelut, erityisesti sosiaalinen media ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa. Hän tuntee perusteellisesti pelien, on-demand-videon sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on erikoistunut lisäksi digitaalisiin ekosysteemeihin ja kehittämistoiminnan arvoverkkoihin. Tommi tekee väitöskirjaa LUT Kauppakorkeakoulussa aiheesta business model innovation.
Digital Media Finland on valittu palveluntuottajaksi ELY-keskusten tarjoamiin konsultointipalveluihin. Tommi toimii asiantuntijana aihealueella Tuottavuus ja talous, jonka tarkoituksena on pk-yrityksen tuottavuuden, talouden ja digitalisaation edistäminen.
puh. 040 164 5364
etunimi.sukunimi@nulldigitalmedia.fi
Konsulttien lempilapsi liiketoimintamalleista puhuttaessa on aina ollut Ikea. Yritys on kuitenkin muutaman viime vuoden aikana toteuttanut kaksi radikaalia liiketoimintamalli-innovaatiota.
Julkaisimme viime viikolla näkemyksemme niistä keskeisistä trendeistä ja muutosvoimista, joilla näemme vuonna 2019 olevan suurimman vaikutuksen yritysten liiketoimintaan. Yksi näistä trendeistä on räjähdysmäisesti kasvavan datan […]
Luin hiljattain MIT:n huippututkijoiden Erik Brynjolfssonin ja Andrew McAfeen kirjan ”Machine, Platform, Crowd”, jossa he tarkastelevat digitalisoituvan maailman muutoksia ja muutoksen syitä laajasti ja kiinnostavasti. […]
Säätytalolla järjestettiin 2.10.2018 Business Finlandin Median Innovaatiotuki –ohjelman päätösseminaari. Digital Media Finland on konsultoinut yli kymmentä median innovaatiotukea saanutta hanketta, joten olimme seminaarissa vahvasti edustettuna, […]
Viime viikolla Messukeskuksessa järjestettiin jo viidettä kertaa Tubecon. Osallistuin tapahtumaan ensimmäistä kertaa kännykkävideosukupolveen kuuluvien lasteni kanssa tavoitteenani ymmärtää mistä tässä ilmiössä on kyse, ja miten […]
Internet on teknologiana mullistanut ihmisten elämää yhtä paljon kuin teollistuminen ja koneet aikanaan. Se on mahdollistanut valtavan tuottavuusloikan henkilökohtaisessa työssä ja suuren määrän täysin uusia […]
Liiketoimintamalli on vaikea käsite. Tutkijatkaan eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen sen määritelmästä ja yritykset toki tunnistavat termin, mutta harva pystyy tiivistämään oman liiketoimintamallinsa pariin lauseeseen. Yritysmaailmassa […]
Vuodenvaiheen hurmosmaisen kurssinousun jälkeen Bitcoinin ja muiden kryptovaluuttojen arvot ovat olleet vapaassa pudotuksessa eikä pohjaa näy. Bitcoiniin liittyvän uutisoinnin kasvu on houkutellut kryptovaluuttojen pariin paljon […]
Yhä harvemmassa kodissa kokoonnutaan enää illalla television ääreen katsomaan sarjoja, elokuvia tai edes uutisia. Meillä jokainen viettää ison osan kotonaoloajastaan omassa kuplassaan seuraten niitä sisältöjä, […]
Finnkinon vastustaminen on nyt muodikasta. Se on kuitenkin täysin turhaa. Lue Tommin analyysi elokuvateatteriliiketoiminnan viimeaikaisista muutoksista Suomessa Markkinointi & Mainonnasta.
Tekoäly ja lohkoketju ovat tämän hetken kaksi kuuminta teknologiatrendiä. Molempiin sisältyy paljon sekä realistisia että epärealistisia odotuksia. Tommi tarkastelee aihetta Marmain blogissaan.
Kun aiemmin vähävaraiset ostivat halpaa ja vanhaa hyväosaisten hankkiessa uutta ja kallista, on tilanne nyt toinen. Kiertotaloudesta on tullut ensimmäisen maailman etuoikeus. Digitalisaatio on tehnyt kierrättämisestä […]
Nuorin tyttäreni syntyi huhtikuussa 2008 maailmaan, joka oli juuri vastaanottamassa edellisvuonna lanseeratun iPhonen. Huolimatta teknologiayhteisön ivallisesta suhtautumisesta tuoreeseen kilpailuun, puhelimia myytiin valtavasti. Sittemmin Nokian, Blackberryn […]
Sosiaalisen median palveluista on tullut globaaleja broadcast-alustoja. Niiden avulla voi saavuttaa miljoonayleisön sekunneissa ja sanoma leviää sitä varmemmin, mitä radikaalimpia ajatuksia se sisältää. Lue Tommin […]
Liiketoiminnan menestyjiä ovat tänä päivänä digitaalisten alustojen tarjoajat. Näille alustoille, kuten Facebook, AirBnb, Uber ja Googlekin, on ominaista se, että niiden liiketoiminta perustuu erilaisten käyttäjäryhmien […]
Haluamme säilyttää yksityisyytemme ja kaipaamme jatkuvasti parempia ilmaisia palveluita, mutta vihaamme epärelevantteja mainoksia. Voisiko tekoäly tuoda ratkaisun tähän pulmaan? Lue blogi marmain sivuilta.
Koneoppiminen on Gartnerin hypekäyrän lakipisteessä vuonna 2016. Sen huomaa kaikesta. Tekoälystä, koneoppimisesta ja jopa singulariteetista keskustellaan joka paikassa ja niihin liittyvistä innovaatioista uutisoidaan lähes päivittäin. […]
Tommi pohdiskelee IABlogissa meneillään olevien suurten teknologiamuutosten vaikutusta mainontaan. Lue koko kirjoitus täältä.
Maailma on ilmaisia uutislähteitä täynnä ja sosiaalisen median avulla ne leviävät nopeammin kuin minkään yksittäisen median tuottamana ja jakelemana olisi mahdollista. Lue Tommin kirjoitus aiheesta Marmain […]
Läpinäkyvyyden merkitys kasvaa niin liiketoiminnassa kuin politiikassakin. Joukkorahoitus on läpinäkyvä rahoitusmalli, joka on palauttanut mesenaatit keskuuteemme. Lue kirjoitukseni aiheesta Markkinointi&Mainonnan blogista.
Ostin Withingsin wifi-vaa’an vuonna 2012. Olen käyttänyt sitä epäsäännöllisen tasaisesti koko neljän vuoden ajan, vaikka ainoa ilo on ollut nähdä mobiilisovelluksessa painoni kehittyminen. Onneksi olin […]
Blockchain on Bitcoinin olemassaolon mahdollistava teknologia. Sen muita mahdollisia käyttötarkoituksia internet-taloudessa tutkitaan kiivaasti. Voisiko se olla yksi ratkaisu myös markkinoinnin murrokseen? Tommi pohtii asiaa IAB:n blogissa.
Molemmat ovat monen samanaikaisen murroksen kourissa. Lue blogi Markkinointi & Mainonnan sivuilta.
Viime aikoina on tullut muodikkaaksi hankkiutua eroon perinteisistä liikkeenjohdon malleista. Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin! Strategioiden sijaan tarinoita! Strategia Wikipedian mukaan tarkoittaa suunnitelmaa, jolla pyritään saavuttamaan tavoiteltu päämäärä. Strategian […]