Kivijalan menestyksen eväät verkossa

Verkko on kivijalkakaupalle toisenlainen sarka kynnettäväksi. Perinteellisen kaupan keinoin ei pärjätä verkkokaupassa. Tämän moni verkkokaupan perustanut kivijalkakauppias on käytännössä huomannut. Volyymit ovat odotettua pienemmät. Tilattu tuotevalikoima on tarjottuun nähden suppea. Paljon on käyntejä, tuoteselauksia ja ostoskoriin nostoja mutta niihin nähden vähän ostotapahtumia.

Mahdollisia kipukohtia on monia. Asiakkaat eivät päädy verkkokauppaan, tai jos päätyvät, käyttävät sitä vertailuun ja ostavat sitten muualta. Asiakas ostaa kerran, mutta ei enää toista kertaa. Tuotekuvaukset ja -kuvat eivät ole kiinnostavia ja houkuttelevia, elämys jää latteaksi eikä kannusta ostamaan. Tuotetta ei ole varastossa tai toimitus kestää asiakkaan kannalta liian pitkään.

Kivijalan verkkokaupan kehittämisessä on kyse valintojen tekemisestä. Lähtökohta on, että suurien kanssa ei voi pärjätä matkimalla niitä. Valintojen kautta on löydettävä oma tie kuolemanlaakson toiselta puolelta. Oma ekologinen lokero, jossa liiketoiminta kasvaa ja vahvistuu. Muutama perusvalinta on nähtävissä.

Hybridikauppa on yksi vaihtoehto. Verkkokauppa on kivijalan virtuaalinen esittelytila ja markkinointikanava. Kivijalassa tuotetta kokeillaan ja se maksetaan. Myymälä toimii verkkokaupan varastona ja markkinointikanavana. Samalla on lisämyynnin mahdollisuus. Hiihtopukuun sopiva pipo. Lisäakku porakoneeseen.

Ylipäätänsä on tarpeen pohtia, hakeeko kilpailuetua paikallisuudesta ja läheisyydestä vai hyödyntääkö verkkokauppaa nimenomaan markkina-alueen laajentamiseen. Paikallisuutta voisi hyödyntää asiakastuntemuksen kautta tai logistiikan järjestämisessä. Ainutlaatuiset design-tuotteet tai monipuolinen valikoima kapean sektorin erikoistuotteita voi taas olla hyvä lähtökohta alueiden valloitukseen.

Myös yhteistyön mahdollisuuksia kannattaa tutkia. Löytyykö jostain suosittu verkkokauppa, joka olisi valmis ottamaan tuotteesi valikoimiinsa? Tai päinvastoin, voisitko tarjota omasta verkkokaupastasi hyllytilaa ja näkyvyyttä toisille kauppiaille?

Tosiasia kuitenkin on, että kehittäminen vaatii panostuksia, resursseja ja aikaa. Ja niitä pienyrittäjällä on aina liian vähän. Uskallatko panostaa vai jatkatko pienesti?

Blogin ovat kirjoittaneet yhteistyössä konsultit Heikki Nurmi ja Virpi Martikainen.

Digital Media Finland on kehittänyt verkkokaupan happotestipalvelun, jonka avulla yrittäjä saa tilannekuvan verkkokauppaliiketoiminnasta ja konkreettiset ehdotukset kehittämistoimenpiteiksi.

Heikki (puh. 040 2135 380) ja Virpi (puh. 050 5846 818) kertovat mielellään lisää verkkokaupan happotestipalvelusta.


Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/customers/digitalmediafi/public_html/wp-content/themes/dmf2014/single.php on line 67

Notice: Trying to get property 'post_title' of non-object in /var/www/customers/digitalmediafi/public_html/wp-content/themes/dmf2014/single.php on line 67


Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/customers/digitalmediafi/public_html/wp-content/themes/dmf2014/single.php on line 68

Notice: Trying to get property 'post_content' of non-object in /var/www/customers/digitalmediafi/public_html/wp-content/themes/dmf2014/single.php on line 68

Kommentit