Jäävätkö streaming-palvelut vain suurkuluttajien herkuiksi?

Musiikkiin keskittyvien streaming-palvelujen markkinoilla alkaa olla ahdasta Spotifyn ja Deezerin kaltaisten globaalien yritysten rinnalla, jos uusi palveluntarjoaja lanseeraa vakiomuotoisen 10 euron kuukausihintaisen premium-palvelun. Tämän vuoksi on luonnollista, että tulokkaiden täytyy löytää uusia näkökulmia löytääkseen paikkansa auringosta.

Viime viikolla päättyneillä Cannesin MIDEM-musiikkimessuilla asiasta keskusteltiin useaan otteeseen. Debateissa todettiin 10 euron hinnan olevan liian korkea, jotta nykyisistä palveluista voisi tulla massatuotteita passiivisempien kuluttajien parissa.

Äänitemyynnissä pieni suurkuluttajaryhmä on perinteisesti vastannut suuresta osasta alan liikevaihtoa. Esimerkiksi Iso-Britanniassa 10 % kuluttajista tuo nykyisin lähes puolet alan tuloista. Digitalisoitumisen myötä maan markkinoilta on kuitenkin kadonnut viimeisen vuosikymmenen aikana hälyttävästi lähes 10 miljoonaa äänitteistä maksavaa kuluttajaa. Pääsyyt tähän ovat mainosrahoitteiset verkkopalvelut, runsas radiotarjonta ja laiton verkkokäyttö.

Nykyiset streaming-palvelut ovat siis ensisijaisesti suurkuluttajien herkkua, mutta miten pystytään tavoittamaan passiivisemmat kuluttajat? Yksi mielenkiintoisimmista avauksista tähän suuntaan on Iso-Britanniassa viime syksynä lanseerattu Bloom, jonka halvin versio maksaa kuluttajille vain yhden punnan kuussa. Tähän hintaan kuluttajat voivat ladata itselleen tilapäisesti ja kuunnella kerrallaan enintään 20 kappaletta. On mielenkiintoista nähdä, tuleeko markkinoille enemmänkin vastaavan kaltaisia alhaisen hintatason palveluja, jotka koukuttaisivat massoja musiikista maksaviksi kuluttajiksi.

Toinen erottautumistekijä on aito mobiilius, sillä sisältöjä kulutetaan enenevissä määrin mobiililaitteilla. Useat streaming-palvelut ovat lähtökohtaisesti desktop-palveluja, jotka on puristettu kasaan mobiililaitteen pienelle ruudulle. Ne eivät tarjoa tuolloin erityisen houkuttelevia käyttökokemuksia. Tässä suhteessa Nokian upouusi Music+ -palvelu on esimerkillinen, sillä se on selvästi suunniteltu ensisijaisesti mobiililaitteita ja –käyttöä varten. Aika näyttää, onko se riittävä erottautumistekijä ankarasti kilpailluilla markkinoilla.

Kansainvälisten av-palvelujen kehitys kulkee selvästi musiikin vanavedessä. Näillä sisältöaloilla on tosin yksi merkittävä perusero: kaikissa musiikkipalveluissa on saatavana pitkälti sama sisältö eli tällä hetkellä yli 20 miljoonan kappaleen kirjasto. Sen sijaan av-palvelut kilpailevat verisesti yksinoikeuksista suurten tuottajien premium-filmeihin ja -tv-sarjoihin.

Kuluttajien kannalta tämä on epäsuotuisa trendi. Saadakseen katsottavakseen suurimman osan kiinnostavista uutuuksista kuluttaja joutuu tilaamaan useita eri av-palveluja, jolloin varsinkin suurkuluttajan kuukausilasku ei olekaan musiikista tuttu 10 euroa vaan moninkertainen summa.  Tämä hidastaa myös massamarkkinoiden syntyä. Olisiko aika jo kypsä toimijoille, jotka aggregoisivat erilaisia sisältölajeja yhteen palveluun kuluttajien kannalta houkuttelevalla tavalla ja kilpailukykyiseen hintaan?


Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/customers/digitalmediafi/public_html/wp-content/themes/dmf2014/single.php on line 67

Notice: Trying to get property 'post_title' of non-object in /var/www/customers/digitalmediafi/public_html/wp-content/themes/dmf2014/single.php on line 67


Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/customers/digitalmediafi/public_html/wp-content/themes/dmf2014/single.php on line 68

Notice: Trying to get property 'post_content' of non-object in /var/www/customers/digitalmediafi/public_html/wp-content/themes/dmf2014/single.php on line 68

Kommentit