We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Isot yritykset ja Lean Startup – Voisiko kilpailukykyä parantaa bisnesmalleja kokeilemalla?

Isot
  | 


Teen Lappeenrannan teknillisen yliopiston kauppakorkeakoulussa väitöskirjaa aiheesta Business model experimentation eli bisnesmallien kokeileminen. Yleensä tämä tunnustus saa aikaan näennäisen kiinnostunutta nyökyttelyä ja rohkeimmilta pyynnön selittää asiaa tarkemmin. Olen kiinnostunut siitä, miten yritykset kehittävät liiketoimintamalliaan kokeilemalla nopeissa sykleissä tehden siihen pieniä muutoksia kerrallaan.

Olen itse toiminut strategiakonsulttina kymmenisen vuotta ja sitä ennen erilaisissa projekteissa kehittämässä digiyritysten liiketoimintaa. Koko käsite ”bisnesmalli” on yritysmaailmassa varsin abstrakti. Yrityksen on määrä tuottaa omistajilleen voittoa eli luoda lisäarvoa ja laskuttaa siitä asiakasta. Internetin käynnistämän digitalisoitumisen myötä bisnesmalleista on kuitenkin tullut monimutkaisempia. Hirmutulosta tekevän Supercellin tai vaikkapa nostokoneita myyvän Konecranesin bisnesmallit on huomattavasti vaikeampia hahmottaa tänään kuin vuosikymmen sitten. Varsinkin sen vuoksi, että monia tämän päivän supermenestyjiä ei ollut edes olemassa vuosituhannen alussa.

Bisnesmallilla on monia tulkintoja, joissa kaikissa on jollain tavalla esillä resurssien organisointi arvon luomiseksi ja tuottojen kerääminen arvoa vastaan asiakkailta. Tämä osa on yksinkertaista, mutta digitalisoitumisen myötä uusia bisnesmalleja on syntynyt valtavasti sekä tuotannon että jakelun vapauduttua monelta osin fyysisistä rajoitteista. Bisnesmallien kokeileminen on saanut paljon julkisuutta Eric Riesin ja Steve Blankin käynnistämän Lean Startup -ilmiön kautta. Riesin kirjassa vakuutetaan, että lean startupin metodeja voivat käyttää yhtä hyvin suuret yritykset kuin startupitkin. Tästä aion ottaa selvää.

Väitöskirjani tavoitteena on selvittää, miten tehokkaita startupit ovat bisnesmallien iteratiivisessa kokeilemisessa ja testata tämän mallin toimivuutta suurten yritysten ideoilla eri toimialoilla. Uskon, että kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa menestyäkseen kaikkien yritysten on lisättävä ketteryyttään ja rohkeuttaan kokeilla jatkuvasti uusia bisnesmalleja. Pyydän kaikkia aiheesta kiinnostuneita ottamaan yhteyttä niin jatketaan keskustelua.

Tommi Rissanen
Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.