Investoi, pilotoi ja kehitä – näin yritysventurointi pelastaa mediayhtiöiden tulevaisuuden

Julkaisemme osana Media Honeypotin ja Digital Media Finlandin yhteistyötä oheisen vierasblogin, jonka on kirjoittanut Avanto Venturesin perustaja Antti Rantanen.

Viimeisen vuosikymmenen kestänyt mediateollisuuden digitaalinen muodonmuutos on vihdoin herättänyt mediajätit miettimään strategiaansa uudelleen vastaamaan tämän hetken tarvetta. On aika reagoida nopeasti ja kehittyä edelläkävijöiden kanssa.

Olen ollut alalla 15 vuotta ja uskon, että digitaalinen muodonmuutos on vasta alkanut. Mediatalojen on aika ymmärtää, että kasvu tehdään investoinneilla. Apple johtaa joukkoja miljardin dollarin esimerkillään sijoittaessaan videosisältöihin. Tämän, jos jonkun, pitäisi herätellä perinteisten mediayhtiöiden päättäjät toimimaan.

Kaikki haluavat olla Disney, ja Disney haluaa olla kaikki muut

Disney on valinnut strategiakseen yritysventuroinnin (corporate venturing), mikä näkyy menestyksenä yrityksen kasvutarinassa. Venturointi avaa tyypillisiä solmuja suuryritysten kasvun tieltä ja mahdollistaa ketterän reagoinnin muuttuviin tarpeisiin.

Suurin haaste muutoksessa on kuitenkin asenne. Uudet liiketoimintamallit tarvitsevat oikeanlaiset valmiudet ja halun tehdä asioita eri tavalla. On avattavat silmät mahdollisuuksille ja valmistauduttava myös virheisiin. Harmittavan usein mediayhtiöt pyrkivät kasvattamaan ydinliiketoimintaansa uusilla digitaalisilla työkaluilla sen sijaan, että niitä hyödynnettäisiin täysin uuden, jopa nykyistä liiketoimintaa kannibalisoivan bisneksen kehittämisessä.

Joskus on parempi keskittyä kasvun mahdollisuuksien etsimiseen ja niiden nopeaan pilotointiin, eikä pitää väkisin kiinni vanhoista tutuista malleista, joista aika on jo ajanut ohi. Pelko kannibalisaatiosta on usein täysin turha ja uusia innovaatioita tapetaan aikaisessa vaiheessa syyttä.

Uusien liiketoimintamallien lisäksi maantieteellinen kasvu on jäänyt monelta yritykseltä liian vähäiselle huomiolle. Internetin tuomat globaalit mahdollisuudet avaavat mediayhtiöille ovet kaikkialle. New York Timesin ja Guardianin kaltaiset jätit ovat edelläkävijöitä, jotka ovat löytäneet kasvua markkina-alueilta, joita ne eivät vielä toistaiseksi hallitse. Videosisältöjen globaalisssa levityksessä ei ole vielä onnistuneet muut kuin Netflix ja Amazon.

Onnistuminen vaatii asennemuutoksen läpi organisaation

Yritysventurointia hyödyntävä yritys ympäröi itsensä ulkopuolisilla kumppaneilla, joiden visio on täysin riippumaton yrityksen olemassa olevasta liiketoiminnasta pakottaen sen näin tutkimaan uusia liiketoiminta-alueita ja markkinoita. Yhteistyöohjelmien, yhteissijoitusten, tiimiostojen ja muiden yritysventuroinnin mukanaan tuomien työkalujen avulla yritys saa enemmän sopivia tilaisuuksia hypätä mukaan uuteen liiketoimintaan.

Startup-ekosysteemien kanssa läheisesti työskentelevät ja niihin sijoittavat mediayhtiöt pääsevät ensimmäisenä käsiksi uusiin liiketoimintamalleihin globaalisti, häiritsemättä kuitenkaan nykyistä ydinliiketoimintaa. Tämä ei kuitenkaan onnistu pyörimällä päämäärättä konferensseissa ja kestittämällä muutamia startupeja silloin tällöin. Onnistunut yhteistyö vaatii sitoutumista ja asennemuutoksen läpi organisaation aina lakiosastolta brändäykseen.

Oikein toteutettuna yritysventurointi tekee mediayhtiöstä tulevaisuuden muutokset kestäviä ketteriä organisaatioita, jotka pysyvät relevantteina nykyisille ja uusille kuluttajille läpi vuosisadan. Se, jos mikä, on vaivan arvoista.

Antti Rantanen

Perustaja, Avanto Ventures

 

 

Jari Muikku

Jari tuntee syvällisesti luovat alat ja erityisesti niiden IPR-liiketoiminnan. Hänen toimialaosaamisensa kattaa musiikin, radion, television sekä internet- ja mobiilipalvelut. Hänellä on pitkä kokemus strategiaprosesseista, oikeuksien lisensioinnista, kansainvälisestä liiketoiminnasta ja luovien alojen järjestötoiminnasta.

Kommentit