Digimaailman hyvä kello kuuluu kauas

Terveisiä kesälomilta. Mukavaa oli, ja eiväthän ne säät nyt niin huonot olleet

Lomalla pitää irrottautua työnteosta, enkä siten koskaan olekaan lomalla kuljettanut läppäriä mukana kuin poikkeustapauksessa. Mutta nykyään iPad on kyllä aina mukana, sehän on vapaa-ajan laite. Parin viime vuoden aikana always online on siten tullut loma-aikaankin. Automatkaillessa Keski-Euroopassa muistui vain etäisesti mieleen, miten sitä joskus ennen etsi hotelleja pläräämällä printtivihkosia tai koputtelemalla vastaan tulevien majapaikkojen oville, että olisiko vielä tilaa.

Lomareissun ehdottomasti paras majapaikkakokemus löytyi booking.comin kautta Ranskan Metzistä. Sopivasti matkan varrella oli tarjolla pieni hotelli, jossa asiakaspalautteiden arvosanana oli paras palvelussa koskaan näkemäni 9,4. Ei se huono voi olla, joten sinne.

Majapaikka osoittautui eläkkeellä olevan opettajarouvan harrastukseksi: hän oli rakennuttanut esikaupunkialueella sijaitsevaan taloonsa kaksi viimeisen päälle mukavaa ja siistiä hotellihuonetta, joita hän vuokrasi booking.comin kautta. Ja jälleen booking.comin arvosanat pitivät paikkansa, paikka oli aivan erinomainen.

Tarinan opetus: digimaailmassa hyvä kello kuuluu kauas. Tekemällä palveluliiketoiminnassa asiat hyvin saa lisää asiakkaita. Lisäksi tässä tapauksessa asiakkaat tulevat paikkaan, jota kukaan sattumalta ohi ajava ei löytäisi. Digipalvelut ja sähköinen kauppa eivät ole enää vain trendinörttien juttu, siitä on iloa eläkkeellä olevalle ranskalaisopettajallekin.

Timo Argillander

Timo toimii sijoitusyhtiö IPR.VC:n managing partnerina ja Digital Media Finlandissa neuvonantajana. Timolla on pitkä kokemus strategiatyöstä ja muutoshankkeiden läpivienneistä yrittäjän, ammattijohtajan, konsultin ja sijoittajan rooleissa. Timon erikoisalaa ovat muuttuvien liiketoimintaympäristöjen ansaintamallit ja teknologiamuutosten tulkinta.

Kommentit