Globaali markkina on tilkkutäkki

Verkko avaa lähtökohtaisesti mahdollisuudet harjoittaa digitaalista liiketoimintaa globaalilla tasolla niin pienille kuin suuremmillekin yrityksille. ”Globaali” ei kuitenkaan tarkoita yhtä yhtenäistä markkinaa, sillä lähempää tarkasteluna maailma näyttäytyy useilla toimialoilla kirjavana pienempien markkina-alueiden tilkkutäkkinä.

Erityisen selvää tämä on digitaalisten sisältöpalvelujen osalta. Jos tarkastellaan pelkästään EU-aluetta, niin kussakin jäsenmaassa on omia historiallisia, kulttuurisia, kielellisiä, lainsäädännöllisiä, teknisiä ja taloudellisia syitä omanlaiseensa kehitykseen.

Esimerkiksi Saksalla on oma tarinansa siihen, miksi e-kirja yleistyy siellä Iso-Britannian jälkeen nopeimmin Euroopassa, mutta laahaa musiikin osalta digitalisoitumiskehityksessä useimpien maiden perässä. Vaikka Ruotsi ja Suomi ovat hyvin samankaltaisia maita, Ruotsi on valovuoden meitä edellä digitaalisilla musiikkimarkkinoilla. Lisämausteen tähän tarkasteluun tuo se, että perinteisten fyysisten tuotteiden ja palvelujen osalta tilanne voi olla kussakin maassa aivan toisenlainen kuin digitaalisilla markkinoilla.

Kansainvälisille markkinoille tähtäävien yritysten on tehtävä kotiläksynsä huolella. Kun toimintaa viedään uusille markkina-alueille, aluksi on syytä tehdä tai teettää markkinaselvitys. Sitä vaativat myös useimmat rahoittajatahot.

Hyvä markkinaselvitys lähtee liikkeelle tarkasteltavan markkinan määrittelystä. Sen jälkeen hankitaan puolueetonta tietoa markkinan koosta ja tärkeimmistä kehitystrendeistä. Seuraavaksi piirretään suunnitellun liiketoiminnan arvoverkko, jolla havainnollistetaan eri toimijoiden asemat ko. markkinalla. Lopuksi on syytä tehdä kuvaus kilpailutilanteesta ja tarvittaessa analysoida tärkeimmät kilpailijat yksittäin. Tämän jälkeen ollaankin valmiita tekemään johtopäätökset ja painamaan joko go- tai no-go-nappia.

Vaikka markkinaselvitys vaatiikin aikaa ja vaivaa, sen hintalappu on huomattavasti pienempi kuin luulon varassa tehtyjen virhepäätösten.

Markkinaselvitykset ovat osa myös Digital Media Finlandin palvelutuotevalikoimaa

Jari Muikku

Jari tuntee syvällisesti luovat alat ja erityisesti niiden IPR-liiketoiminnan. Hänen toimialaosaamisensa kattaa musiikin, radion, television sekä internet- ja mobiilipalvelut. Hänellä on pitkä kokemus strategiaprosesseista, oikeuksien lisensioinnista, kansainvälisestä liiketoiminnasta ja luovien alojen järjestötoiminnasta.

Kommentit