Digitalisoituva pk-yritys

Ystäväni valitti hiljattain yrityksessään käytössä olevasta “sosiaalisen kommunikaation työkalusta”. Hänet on muiden yrityksen työntekijöiden mukana pakotettu käyttämään työssään tätä selaimessa toimivaa sovellusta. Ystäväni mielestä sähköposti ja puhelin ovat huomattavasti tehokkaampia välineitä kommunikoida sekä kollegoiden että asiakkaiden kanssa eikä hän usko sosiaalisen median autuaaksi tekevään voimaan yrityskommunikaatiossa.

Yritin hetken vakuutella ystävääni kehityksen kehittymisestä, mutta sitten pysähdyin itsekin digitaalisia työkaluja omassa työssäni. Olemme Digital Media Finlandissa benchmarkanneet tarkasti ja valinneet tällä hetkellä parhaiten meidän tarpeisiimme vastaavat työkalut. CRM:nä käytämme Highrisea, projektinhallinnassa Severaa, Sisäisessä kommunikaatiossa Yammeria ja dokumenttien jakamisessa sekä Google docsia että Dropboxia. Välillä on harkinnassa jonkin uuden työkalun käyttöönotto, esimerkiksi Diigo sisäiseen tiedonvälitykseen, mutta jo nykyisen setin jatkuva ylläpito lisättynä Facebook-, Twitter- ja LinkedIn-presenssien hallinnalla on meidän organisaatiollemme riittävän haastavaa. Olen tyytyväinen yrityksemme toimintaan enkä kaipaa ruutulehtiötä, Time/Systemiä, faksia enkä kirjoituskonetta. Tämä keskustelu sai minut kuitenkin miettimään digitaalisten työkalujen overheadia.

Totuus on se, ettei yleispätevää pk-yrityksen digitaalista työkalua ole olemassa ja mitä useampaa työkalua käytetään, sitä enemmän joudutaan tekemään päällekkäistä työtä. Sehän on tehotonta! Kuinka tässä näin pääsi käymään? Onneksi muistissa on edelleen jaettujen verkkolevyjen maailma, älyttömät puhelimet ja langallinen internet. Yrityksen sisäinen läpinäkyvys ja mahdollisuus joustavaan ajasta ja paikasta riippumattomaan työskentelyyn ovat kasvaneet viime vuosina huikeasti. Digitaalisoitumiseen kätkeytyy kuitenkin edelleen ansa meille teknologiauskovaisille; työkalut ovat välineitä, eivät tavoiteltava päämäärä. Ellei kaikkia yrityksen työntekijöitä saada käyttämään uusia välineitä luonnollisesti ja omasta tahdostaan, ollaan ongelmissa. Digitalisoituminen etenee jokaisessa yrityksessä omaa tahtiaan.

Tommi Rissanen

Tommin vahvimpia osaamisalueita ovat uudet teknologiat ja palvelut erityisesti liiketoimintamallien ja niiden muutosten näkökulmasta. Hän tuntee perusteellisesti pelien, on-demand-videon sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on erikoistunut lisäksi digitaalisiin ekosysteemeihin ja kehittämistoiminnan arvoverkkoihin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori. Digital Media Finland on valittu palveluntuottajaksi ELY-keskusten tarjoamiin konsultointipalveluihin. Tommi toimii asiantuntijana aihealueella Tuottavuus ja talous, jonka tarkoituksena on pk-yrityksen tuottavuuden, talouden ja digitalisaation edistäminen.

Kommentit