Digikokeilut eivät enää riitä

Digitaalinen murros tapahtui jo, mutta sen vaikutukset jatkuvat ja laajenevat. Osa yrityksistä porskuttaa mallikkaasti eteenpäin digitalisoituneessa toimintaympäristössä. Kuitenkin yllättävän monella yrityksellä on vielä paljon kiinniotettavaa ja opittavaa liiketoiminnan harjoittamisesta digitalisoituneessa maailmassa.

Pysyäkseen kilpailukykyisinä yritysten täytyy sitoutua kokonaisvaltaisesti digitaalisiin liiketoimintoihin. Muusta liiketoiminnasta irrallisten digikokeilujen aika on ohi.

Mitä sitten pitää tehdä, jos haluaa menestyä digitaalisessa maailmassa?

Kovien ja toisinaan jopa järjettömän tuntuisten tavoitteiden asettaminen ravistelee organisaation muutosvalmiuteen. Osalle yrityksistä tavoitteet digitalisoituneessa toimintaympäristössä voivat tarkoittaa kustannusten alentamista digitalisaatiota hyödyntäen ja osalle tavoitteet tarkoittavat kasvun hakemista digitaalisten kanavien kautta. Esimerkki rohkeista ja oikeista strategisista olettamuksista on tilausvideopalvelua tarjoava Netflix, joka oli valmiina videostriimausmarkkinan avautuessa ja saavutti nopeasti kymmeniä miljoonia käyttäjiä.

Johtavat yritykset tarkkailevat ahkerasti millaista osaamista muilla toimialoilla on tarjolla. Parhaat ihmiset digitaalisen tuotteen kehitykseen tai käyttäjälähtöiseen suunnitteluun eivät välttämättä työskentele sillä toimialalla, jolla yrityksesi toimiin. Uudenlaista osaamista kuitenkin tarvitaan ja rekrytoinnissa pitää käyttää luovuutta. Isoille yrityksille on tyypillistä hankkia uutta osaamista yritysostojen kautta, jotta ne saavat nopeasti tarvittavaa digitaalisen liiketoiminnan osaamista. Esimerkiksi Facebook hankki keväällä suomalaisen Moves-kuntoilusovelluksen kehittäneen ProteGeonin laajentuakseen terveysliikunnan suuntaan.

Kahdentoista kuukauden tuotejulkistussyklit ovat mennyttä aikaa. Yritysten täytyy omaksua jatkuvan toimittamisen ja ketterän kehittämisen menetelmät. Suurten tietomassojen (big data) analysointi ja tulosten välitön hyödyntäminen on oleellinen osa digitaalista tuotekehitystä. Tehokkaalla analytiikan käytöllä voi lisäksi saavuttaa kilpailuetua merkittävien kustannussäästöjen ja työn tuottavuuden kautta.

Asiakkaista huolehtiminen on kuitenkin tärkein menestystekijä. Asiakkaat odottavat saavansa yhtä kitkattoman osto- ja palvelukokemuksen asioivat he sitten kivijalkakaupassa tai digitaalisissa kanavissa. Digitaalisessa toimintaympäristössä kaikkensa hyvän asiakaskokemuksen eteen tekevät yritykset ovat voittajia. Esimerkiksi verkkokauppa Zappo on rakentanut onnistuneesti asiakasuskollisuutta auttamalla asiakasta löytämään etsimänsä tuote kilpailijalta, jos kyseinen tuote on päässyt loppumaan Zappon varastosta.

Yritykset kyllä selviävät muutoksesta, kun laativat strategiansa vastaamaan digitaalista toimintaympäristöä ja ulottavat digitaaliset toimintatavat läpi koko organisaation.

Digital Media Finland Oy tarjoaa yrityksille näkemystä ja kokemusta muuttuvien markkinoiden tuomiin mahdollisuuksiin.

Virpi Martikainen

Virpi on digitaalisen median liiketoiminnan osaaja, jonka toimialatuntemus kattaa internet- ja mobiilipalvelut, musiikin ja pelit. Hänellä on pitkä kokemus telekommunikaatio- ja sisältöalojen tuotekehityshankkeiden johtamisesta ja toteuttamisesta, strategiaprosesseista sekä strategioiden käytäntöön viemisestä. Hallitustyöskentelyyn Virpi on perehtynyt yrityssparrausten lisäksi suorittamalla Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -tutkinnon. Digital Media Finland on valittu palveluntuottajaksi ELY-keskusten tarjoamiin konsultointipalveluihin. Virpi toimii asiantuntijana aihealueella Innovaatioiden kaupallistaminen, jonka tarkoituksena on pk-yrityksen liiketoiminnan kehittäminen innovaatioita hyväksi käyttäen.

Kommentit