Arvot koetuksella

Yksi USA:n tärkeimmistä tv-verkoista hyllytti viime viikolla suurimpiin hitteihinsä lukeutuvan Roseanne-sarjan päähenkilöä esittävän Roseanne Barrin Twitterissä julkaiseman rasistisen kommentin vuoksi. Tapaus osoitti, kuinka herkästi liiketoiminnassa reagoidaan nykyisin arvopohjaisiin kysymyksiin.

Mediaa ja luovia aloja ovat ravistelleet useissa maissa skandaalit, jotka ovat nostaneet esiin sekä vinoutuneita toimintakulttuureita että suorastaan rikollisesti toimineita vallankäyttäjiä. Eri aloille pesiytyneet sovinismi, seksismi, sadismi, rasismi ja muut kielteiset asenteet on nostettu päivänvaloon, ja syytetyt ovat saaneet tuomionsa erityisesti sosiaalisessa mediassa jo ennen raastupiakin.

Liiketoiminnan kannalta kyse ei ole kuitenkaan vain moraalista ja etiikasta. Ristituleen joutuneiden yritysten bisnekset ja niiden jatkuvuus ovat pahimmillaan joutuneet täysin vaakalaudalle. Liiketoiminnan suunnittelun kannalta tunkioiden pöyhimisissä on ollut positiivisinta se, että ilmiö on korostanut strategioissa määriteltyjen arvojen merkitystä.

Oman kokemukseni mukaan yritysten strategiatyössä arvot sivuutetaan usein kevyemmällä pohdinnalla, sillä ne katsotaan helposti toissijaisiksi asioiksi määrällisesti mitattavissa olevien tavoitteiden rinnalla. #Metoo-tyyppisissä kriisitilanteissa arvojen totuudenmukaisuus ja kestävyys punnitaan sen mukaan, miten yritys reagoi tapahtumiin ja minkä periaatteiden mukaan sitä johdetaan.

USA:n kaltaisessa monikulttuurisessa maassa korostuu myös yritysten johtoryhmien diversiteetti eli miten kattavasti niiden jäsenet edustavat tai huomioivat mm. erilaisia uskonnollisia, rodullisia, etnisiä ja seksuaalisia ryhmiä ja suuntauksia, ja miten uskottavasti he pystyvät käsittelemään näihin aiheisiin liittyviä kysymyksiä.

Suomen kaltaisessa edelleenkin varsin monokulttuurisessa maassa tällaista herkkyyttä ei ole nostettu esiin samassa mittakaavassa, vaikka meiltäkin löytyy toki tuore tapaus Ratinan kauppakeskus vs. Pride-kulkue. Kansainvälistymisen myötä myös kansallisilla markkinoilla toimivien yritysten on huomioitava nämä seikat omassa strategiatyössään uudenlaisella vakavuudella. Kyse ei ole enää vain pintakuorrutuksesta.

Kun yrityksenne tekee lomakauden jälkeen seuraavan vuoden suunnitelmia, varmistakaa, että strategianne on ajan hermolla. Ovatko arvonne aidosti vankalla pohjalla tilanteissa, joissa yrityksenne toiminta, tuotteet ja palvelut punnitaan toden teolla sekä sanoissa että teoissa?

Jari Muikku

Jari tuntee syvällisesti luovat alat ja erityisesti niiden IPR-liiketoiminnan. Hänen toimialaosaamisensa kattaa musiikin, radion, television sekä internet- ja mobiilipalvelut. Hänellä on pitkä kokemus strategiaprosesseista, oikeuksien lisensioinnista, kansainvälisestä liiketoiminnasta ja luovien alojen järjestötoiminnasta.

Kommentit