Applen uusi tv-strategia yhdistää laitteet, palvelut ja sisällöt

Apple julkisti maanantaina odotetusti uuden tv-palvelunsa. Toisin kuin Applen aikaisemmat tv-julkistukset, tällä kertaa mukana ei ole laitteita, vaan kyse on kokonaan palvelusta ja sisällöistä. Maanantainen julkistustilaisuus olikin ensimmäinen Applen iso tapahtuma, jossa ei esitelty yhtään uutta laitetta. Tv-palvelun lisäksi Apple ilmoitti tekevänsä miljardin dollarin panostuksen sisältöjen tuottamiseen ja hankkimiseen. 

Median ja viihteen bisneksessä on käynnissä kova kilpailu kuluttajien huomiosta sekä kansainvälisellä että paikallisella tasolla. Kansainvälinen kilpailu on johtamassa tilanteeseen, jossa isot toimijat panostavat kovalla rahalla sisältöjen hankkimiseen ja sitten pitävät nämä sisällöt omissa palveluissaan. Tähän asti on ollut yleinen käytäntö, että isot studiot myyvät sisältöjään myös kilpailijoidensa maksu-tv-palveluihin. Apple on onnistunut lisensoimaan HBO:n ja joidenkin muiden sisältötalojen sisältöjä uuteen palveluunsa, mutta Netflix, Amazon ja Disney eivät halua ohjelmiaan Applelle tarjota.

Tulevaisuudessa tv-sarjojen ystävä joutuukin tilaamaan monta eri palvelua saadakseen katsoa kaikki mieliohjelmansa. Samalla tv-ohjelmista maksaminen yleistyy. Tämä puolestaan tuo paineita lupamaksupohjaisesti toimiville julkisen palvelun tv-yhtiöille: kuluttajat alkavat tarkemmin tarkkailla, millaista sisältöä tv-veron tai -lupamaksun vastineeksi saadaan.

Applen julkistustilaisuudessa esitellyt tv-sisällöt ovat hyvin amerikkalaisia ja niistä kertoivat Oprah Winfreyn kaltaiset megatähdet. Netflix ja Amazon sen sijaan ovat jo aktivoituneet myös ei-amerikkalaisen sisällön hankkimisessa. Kiinnostava kysymys onkin, mitä kehitys merkitsee eurooppalaisille sisällöille. 

Applen ilmoitus julkistaa tv-palvelu sadassa maassa tarkoittanee myös, että palvelu tulee koko Eurooppaan. Keskustelin tällä viikolla Lillessä järjestetyssä Series Mania Forum -tapahtumassa tv-sarjojen myyntiyhtiöiden kanssa Applen palvelun merkityksestä eurooppalaisille sisällöntekijöille. Myyntiyhtiöiden varsin yhtenevä näkemys oli, että tuodessaan palvelun Eurooppaan Apple tulee ostamaan eurooppalaisia sisältöjä samaan tapaan kuin kilpailijansakin.

Applen julkistuksessa jäi kertomatta keskeinen tekijä eli palvelun hinta. Tekeekö Apple tapansa mukaan muodikasta laatua kalliilla hinnalla vaiko sittenkin asettaa hinnan hyvinkin alas saadakseen houkuteltua nopeasti isot tilaajamäärät. Matalan hinnan strategia voi muuttaa koko markkinan dynamiikkaa merkittävästikin.

Kuten tunnettua, laiteyhtiö Nokia alkoi kulkea palveluiden suuntaan, mutta liian hitaasti ja heikolla menestyksellä. Laiteyhtiö Sony taasen panosti sisältöihin ostamalla isolla rahalla elokuvastudioita, mutta ei onnistunut kunnolla integroimaan sisältöjä laitebisnekseen. Applella on nyt strategiassa kaikki kolme aluetta – laitteet, palvelut ja sisällöt – ja tulevaisuus näyttää, onko tämä voittava resepti.

Timo Argillander

Timo toimii sijoitusyhtiö IPR.VC:n managing partnerina ja Digital Media Finlandissa neuvonantajana. Timolla on pitkä kokemus strategiatyöstä ja muutoshankkeiden läpivienneistä yrittäjän, ammattijohtajan, konsultin ja sijoittajan rooleissa. Timon erikoisalaa ovat muuttuvien liiketoimintaympäristöjen ansaintamallit ja teknologiamuutosten tulkinta.

Kommentit