Vuoden 2016 digitrendit
Vuoden
Me Digital Media Finlandin konsultit olemme perinteisesti laatineet vuoden aluksi listan mielestämme tulevan vuoden tärkeimmistä kehityssuunnista. Lista on laadittu siten, että kukin meistä on ehdottanut trendejä, ja näin syntyneestä pitkästä listasta on valittu kymmenen tärkeintä äänestämällä. Vuoden 2016 trendilista on seuraava (numerot eivät viittaa tärkeysjärjestykseen):
- Streaming eli sisältöjen suoratoisto vaikuttaa kaikkeen kuluttajakäyttäytymiseen: diginatiiveista kehittyy streaming-natiiveja
- Liikkuvan kuvan tarjonnan ja kulutuksen määrä ja merkitys kasvavat edelleen. Kehitys koskee sekä toimituksellisia että mainosluonteisia sisältöjä.
- Mobile only -kuluttajien määrä kasvaa
- Virtuaalitodellisuussovellukset, -laitteet ja -sisällöt siirtyvät pilottivaiheesta kaupallisille markkinoille. Lisätyn todellisuuden (AR eli augmented reality) ammatti- ja muu hyötykäyttö yleistyvät eri aloilla.
- Datan ja analytiikan merkitys liiketoiminnan strategisissa päätöksissä kasvaa edelleen. Data-analytiikan hyötykäyttö jatkuvassa liiketoiminnan kehittämisessä arkipäiväistyy. Dataa kerätään digitaalisten palveluiden lisäksi kasvavassa määrin myös fyysisistä lähteistä.
- Alkaa syntyä ekosysteemeitä, jotka ylittävät toimiala- ja teknologiarajoja yllättävilläkin tavoilla
- Tuoteliiketoiminnasta tulee palveluliiketoimintaa ja perinteiseen palveluliiketoimintaan tulee enenevissä määrin digipalvelujen piirteitä
- Jakamiseen ja vuokraamiseen perustuvat liiketoimintamallit yleistyvät ja laajenevat uusille alueille
- Tekoäly, älykkäät sensorit ja robotiikkaratkaisut kehittyvät ja auttavat haastamaan eri toimialojen perinteisiä toimintamalleja
- Ohjelmallinen mainosostaminen kasvaa edelleen nopeasti parantuvan kohdennettavuuden myötä erityisesti mobiilimainonnassa
Mitkä asiat ja ilmiöt ovat kärjessä teidän listallanne?